ANALYSIS OF METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE COMPETITIVENESS ASSESSMENT OF EQUIPMENT AT THE DESIGN STAGE

Main Article Content

D. TYMOFEYEV
L. STRYGUL

Abstract

The content of different approaches, which make it possible to give an estimation to competitiveness of the production of an enterprise is considered. It was introduced five types of competitive assessment, separated by stages of the product life cycle. It has proved that the importance of selecting an estimation of competitiveness especially at the stage of design development is at the reliability and completeness of the evaluation results which in its turn affects on the successful implementation of a technical project. According to the results of the analysis, the conclusion that the main disadvantage in the existing methods is in the absence of the registration of the dynamics of the indices of the productive competitiveness is made. It has considered the modern concept of the competitiveness level evaluating. It has proved that two main categories: its performance and its level – can be identified in the system of the competitiveness evaluation methods.

Article Details

How to Cite
TYMOFEYEV, D., & STRYGUL, L. (2016). ANALYSIS OF METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE COMPETITIVENESS ASSESSMENT OF EQUIPMENT AT THE DESIGN STAGE. Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and Legal Sciences, (6), 51-58. Retrieved from https://journals.psu.by/economics/article/view/4023
Author Biographies

D. TYMOFEYEV, Polotsk State University

канд. экон. наук, доц.

L. STRYGUL, Национальный технический университет «Харьковский политехнический институт, Украина, Харьков»

канд. экон. наук

References

Чурсин, А.А. Управление конкурентоспособностью организации / А.А. Чурсин. – М.: НТЦ «Информ-техника», 2006.

Байнев, В.Ф. Научно-технический прогресс и устойчивое развитие: теория и практика полезностной (потребительно-стоимостной) оценки эффективности новой техники / В.Ф. Байнев; БГУ. – Минск: Право и экономика, 2008. – 189 с.

Тимофеев, Д.В. Основные факторы оценки конкурентоспособности техники на стадии создания / Д.В. Тимофеев // Вісник нац. техн. ун-ту «Харківський політехнічний інститут» Технічний прогрес і ефективність виробництва. – Харків: НТУ «ХПІ», 2008. – № 55 (1). – С. 93–98.

Грачева, М.В. Анализ и управление рисками инновационной деятельности / М.В. Грачева, С. Ю. Ляпина // Инновации. – 2006. – № 1. – С. 38–46.

Lindinger, A. Review: Kort. Optimal R&D investment of the firm. 2006 / A. Lindinger [Электронный ресурс].

Тихонов, Р.М. Конкурентоспособность промышленной продукции / Р.М. Тихонов. – М.: Изд-во стандартов, 1985. – 174 с.

Sweeney, M.T. Benchmarking for strategic manufacturing management / M.T. Sweeney // Int. J. Oper. and Prod. Manag. – 1994. – 14, № 9. – Р. 4–15.

Іванов, Ю.Б. Конкурентні переваги підприємства: оцінка, формування та розвиток / Ю.Б. Іванов, П.А. Орлов, О. Ю. Іванова. – Х.: ВД «ІНЖЕК», 2008. – 352 с.

Нагорская, М.Н. Особенности управления конкурентоспособностью предприятия [Электронный ресурс].

Фатхутдинов, Р.А. Управление конкурентоспособностью организации: учеб. пособие / Р.А. Фатхутдинов. – М.: Эксмо, 2005. – 544 с.

Кузин, В.В. Оценка конкурентоспособности машиностроительной продукции / В.В. Кузин // Проблемы управления конкурентоспособностью продукции: сб. науч. тр. НИИ планирования и нормативов. – М., 1990.

Дубинина, Н.А. Сравнительная характеристика методов анализа и оценки конкурентоспособности продукции / Н.А. Дубинина // Вестн. Астрахан. гос. техн ун-та. Сер. Экономика. – 2013. – № 2. – С. 52–61.

Ларка, А.В. Конкурентоспроможність машинобудівної продукції в умовах нестабільної ринкової кон’юнктури: дис. … канд. екон. наук: 08.07.01 / А.В. Ларка; Нац. техн. ун-т «Харківський політехнічний ін-т». – Х., 2006. – 214 л.

Лазарева, И.П. Оценка конкурентоспособности внедряемых в производство новаций / И.П. Лазарева // Фундаментальные исслед. – 2015. – № 2–4. – С. 759–763 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.fundamental-research.ru/ru/article/view?id=36928.

Свирейко, Н.Е. Оценка конкурентоспособности масложировых продуктов / Н.Е. Свирейко // Маркетинг в России и за рубежом. – М., 2004. – № 3 (41).

Окрепилов, В.В. Управление качеством / В.В. Окрепилов. – М.: Экономика, 1998.

Гличев, А.В. Основы управления качеством продукции / А.В. Гличев. – М.: Изд-во стандартов, 1998.

Кирцнер, И. Конкуренция и предпринимательство / И. Кирцнер. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2010.

Дурович, А.П. Конкурентоспособность товаров в системе маркетинга / А.П. Дурович. – Минск, 1993. – С. 7–10.

Yoo, D. An application of conjoint analysis to optimal pricing for new multiattribute products / D. Yoo, H. Ohta // Bull. Univ. Osaka Prefect. A. – 1994. – № 1 (43). – Р. 39–47.

Литвинова, В.А. Методы оценки конкурентоспособности: проблемы классификации / В.А. Литвинова // Вісник Дніпропетровського ун-ту. – 2012. – Вип. 20, т. 1. – С. 235–240.

Долинская, М.Г. Маркетинг и конкурентоспособность промышленной продукции / М.Г. Долинская, И.А. Соловьев. – М.: Изд-во стандартов, 1991. – 128 с.

Нагорская, М.Н. Особенности управления конкурентоспособностью предприятия / М.Н. Нагорская [Электронный ресурс].

Мухина, Е.Р. Вопросы оценки конкурентоспособности продукции предприятия на примере ООО «НПК Энергия» / Е.Р. Мухина // Apriori. Серия: Гуманитарные науки. – 2014. – № 5 [Электронный ресурс].