EMOTIVE PARAMETRES OF SCIENTIFIC DIALOGUE

Main Article Content

O. CHALOVA

Abstract

The article is about describing peculiarities of the realization of the category of emotiveness in scientific dialogue the latter being interpreted as a type of public speech combining characteristics of both scientific and everyday discourse. It is the ability to possess traits of everyday discourse that predetermines a highly emotive character of scientific dialogue revealed through a regular explication / nomination of different emotions. Thus, the paper focuses on identifying varieties of emotions explicated in scientific dialogue (cognitive and affective emotions), specificity of their realization (which is intensified) as well as semantic, pragmatic and structural properties of speech acts where they are verbally manifested. The research is done on the basis of Russian and English, which helps determine a universal character of functioning emotive speech acts in scientific dialogue.

Article Details

How to Cite
CHALOVA, O. (2025). EMOTIVE PARAMETRES OF SCIENTIFIC DIALOGUE. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (2), 73-77. https://doi.org/10.52928/2070-1608-2025-74-2-73-77
Author Biography

O. CHALOVA, Francisk Skorina Gomel State University

канд. филол. наук, доц.

References

Данилевская Н.В. Научный текст как динамика оценочных действий // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. – 2018. – № 2. – С. 20–28.

Котюрова М.П., Баженова Е.А. Культура научной речи: текст и его редактирование: учеб. пособие. – М.: Флинта; Наука, 2008. – 280 с.

Красильникова Л.В. Жанр научной рецензии: семантика и прагматика. – М.: Диалог-МГУ, 1999. – 138 с.

Рябцева Н.К. Название как доминантный компонент научного текста: русско-английские межъязыковые «несоответствия» // Вестник ВолГУ. Сер. 2, Языкознание. – 2018. – Т. 19, № 2. – С. 133–143.

Троянская Е.С. Научное произведение в оценке автора рецензии (к вопросу о специфике жанров научной литературы) // Научная литература. Язык, стиль, жанры: сб. науч. ст. / АН СССР, Каф. иностр. яз.; под общ. ред. М.Я. Цвиллинг. – М., 1985. – С. 67–81.

Табанакова В.Д. Предикативный потенциал заголовка научного текста // Стереотипность и творчество в тексте: межвуз. сб. тр. / М-во образования Российской Федерации, Пермский гос. ун-т; редкол.: М.П. Котюрова (гл. ред.). – Пермь, 2002. – Вып. 20. – С. 85–93.

Задворная Е.Г. Эмоциональная оценка в научном диалоге // Профессионально ориентированное обучение межкультурной коммуникации: теория и практика: сб. науч. ст. / Минск. гос. лингв. ун-т; редкол.: Е.В. Баланович (отв. ред.). – Минск, 2022. – С. 88–93.

Рябцева Н.К. Синкретизм эмоционального, рационального и эстетического в современной научной коммуникации // Представление эмоциональной сферы человека на материале разных языков / Н.К. Рябцева, М.Л. Ковшова, П.С. Дронов и др.; под ред. Е.Р. Иоанесян. – М.: Ин-т языкознания РАН, 2020. – С. 70–83.

Ильин Е.П. Эмоции и чувства. – СПб.: Питер, 2001. – 752 с.

Hu G., Chen L. «To our great surprise»: A frame-based analysis of surprise markers in research articles // Journal of Pragmatics. – 2019. – Vol. 143. – P. 156–168.

Рябцева Н.К. Стиль мышления и коммуникации в межъязыковом и когнитивном аспекте // Когнитивные исследования языка: Cognitio и communicatio в современном глобальном мире: материалы VIII Междунар. конгресса по когнитивной лингвистике, Москва, 10–12 окт. 2018 г. / Моск. гос. ун-т; редкол.: Л.А. Манерко (отв. ред.). – М., 2018. – Вып. XXXIV. – C. 830–833.

Tutin A. Surprise routines in scientific writing // Cognitive linguistics. – 2015. – № 13. – P. 415–435.