DIDACTICAL DESIGN OF A WEB-ORIENTED SYSTEM ADDITIONAL ADULT EDUCATION

Main Article Content

D. PROKHOROV

Abstract

The article deals with the problem of conducting advanced training of teachers using didactic design. The purpose of the article is to determine the main features and structural elements of professional development of teachers based on the use of web-based learning systems and taking into account the requirements of didactic design. Based on the analysis of domestic and foreign studies, definitions of didactic design and a web-based system of additional education for adults are given. The addition of personality-oriented and competence-based approaches to education with cooperative, logistic and constructivist approaches is proposed and substantiated. The principles of teaching are described as methodological regulators of the use of the didactic design of a web-oriented system of additional education for adults. The forms of additional education for adults are presented: online lecture, practical lesson-chat, online round table, web-quest, training. The author comes to the conclusion that it is necessary to further research the problem of developing innovative pedagogical technologies and private methods of advanced training, built taking into account the didactic design of a web-based system of additional education for adults, including pedagogical approaches, goal, didactic principles and organizational and pedagogical conditions, forms and methods of teaching, content and forms of final certification.

Article Details

How to Cite
PROKHOROV, D. (2021). DIDACTICAL DESIGN OF A WEB-ORIENTED SYSTEM ADDITIONAL ADULT EDUCATION. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 50-55. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/1107
Author Biography

D. PROKHOROV, Minsk City Institute for the Development of Education

канд. пед. наук

References

Dhirendra Kumar Pros and Cons of Online Education [Электронный ресурс] // Industry Expansion Solutions. – Режим доступа: https://www.ies.ncsu.edu/wp-content/uploads/sites/15/2017/06/WP_OnlineEducation_170629.pdf. – Дата доступа: 22.07.2020.

Бараева, Е.И. Психология развития : учеб. пособие / Е.И. Бараева, Т.Ю. Шлыкова. - Минск : РИВШ, 2016. - 222 с.

Гречушкина, Н.В. Онлайн-курс: определение и классификация / Н.В. Гречушкина // Высшее образование в России. – 2018. – Т. 27. – № 6. – С. 125–134.

Денисенко, В.А. Основы образовательной логистики / В. А. Денисенко. – Калининград : Изд-во КГУ, 2003. – 317 с.

Змеев, С.И. Андрагогика: основы теории и технологии обучения взрослых / С.И. Змеев. - М. : ПЕР СЭ, 2003. - 207 с.

Казаченок, В.В. Особенности управления самообучением на примере углубленного курса математики в очно-заочной школе БГУ / В.В. Казаченок // Кiраванне ў адукацыi. – 2007. – № 4. – С. 30–34.

Канаев, В.И. Дистанционное обучение: технологические аспекты / В.И. Канаев. – М. : СГУ, 2004. - 192 с.

Мятліцкая, Т.І. Лагістыка ў адукацыі: Мастерство online [Электронный ресурс] / Т.І. Мятліцкая, В.М. Наумчык. – 2016. – Режим доступа: http://ripo.unibel.by/index.php?id=2187. – Дата доступа: 10.04.2019.

Прохоров, Д.И. Создание и использование в образовательном процессе web-приложений и интерактивных обучающих квестов / Д.И. Прохоров, Т.О. Пучковская, О.А. Лукашук // Дорожная карта информатизации: от цели к результату : тез. докл. VI Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 14–16 февр. 2019 г. / Мин. гор. ин-т развития образования ; под ред. Т.И. Мороз. – Минск, 2019. – С. 69–70.

Становление и развитие цифровой трансформации и информационного общества (ИТ-страны) в Республике Беларусь / Р.Б. Григянец [и др.] ; Объед. Ин-т проблем информатики ; под ред. В. Г. Гусакова. – Минск : Беларус. навука, 2019. – 227 с.

Траченко, Е.В. Дидактический дизайн - инструментальный подход / Е.В. Траченко, В.Э. Штейнберг, Н.Н. Манько // Пед. журн. Башкортостана. - 2006. – № 1. - С. 50–65.

Фрайссин, Ж. Обучение в цифровых сетях: кооперативное обучение, коллаборативное обучение и педагогические инновации [Электронный ресурс] // Непрерывное образование XXI века. – Режим доступа: https://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=3346. – Дата доступа: 13.05.2021.

Штейнберг, В.Э. Инструментальная дидактика – дидактический дизайн / В. Э. Штейнберг // Пед. журн. Башкортостана. - 2006. – № 1. - С. 76–88.