APPROACHES TO THE CLASSIFICATION OF STUDENTS OF THE CATEGORIES OF SOCIAL RISK

Main Article Content

N. ZENKO

Abstract

Based on the theoretical achievements of understanding the concept of "children at risk" the approaches to its definition were identified and justified: psychological and pedagogical, socio-pedagogical and normativelegal. The article also provides classifications of children at risk. On the basis of the analysis of literature and previous research in the framework of the scientific theme № G18-136 "Creating a model of pedagogical space for moral self-development of students from the categories of social risk", funded by the Belarusian Republican Foundation for basic research, the essence and content of the term "students from the categories of social risk" is being clarified. The article proves that the category of social risk is formed by those groups of students who are exposed to the negative impact of social risk factors and, as a result, are prone to antisocial manifestations and socialization disorders more than their peers.

Article Details

How to Cite
ZENKO, N. (2019). APPROACHES TO THE CLASSIFICATION OF STUDENTS OF THE CATEGORIES OF SOCIAL RISK. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 12-16. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/112

References

Терещенко, О.В. Социальные риски в интернет-среде / О.В. Терещенко // Социология. – 2016. – № 1. – С. 62–67.

Российская энциклопедия социальной работы / под общ. ред. проф. Е.И. Холостовой. – М. : Дашков и К°, 2016. – 1032 с.

Ушаков, Д.Н. Толковый словарь современного русского языка / Д.Н. Ушаков. – М. : Аделант, 2013. – 800 с.

Шакурова, М.В. Методика и технология работы социального педагога : учеб. пособие / М.В. Шакурова. – 2-е изд., стереотип. – М. : Академия, 2004. – 272 с.

Коррекционная педагогика в начальном образовании / Г.Ф. Кумарина [и др.] ; под ред. Г.Ф. Кумариной. – М. : Академия, 2001. – 320 с.

Индивидуальное сопровождение детей «групп риска»: экспериментально-исследовательская деятельность, коррекционно-развивающие занятия, картотека игр / авт.-сост. Г.М. Татарникова, И.И. Вепрева, Т.Т. Кириченко. –Волгоград, 2016. – 229 с.

Антонова, Л.Н. Дети группы риска как социально-педагогический феномен / Л.Н. Антонова // Педагогика. – 2010. – № 9. – С. 28–33.

Олиференко, Л.Я. Социально-педагогическая поддержка детей группы риска : учеб. пособие / Л.Я. Олиференко, Т.И. Шульга, И.Ф. Дементьева. – 3-е изд., испр. и доп. – М. : Академия, 2008. – 256 с.

Малашенкова, Е.А. Сущность категорий «семьи группы риска», «дети группы риска» / Е.А. Малашенкова //Экономика и управление : проблемы, решения. – 2014. – № 8. – С. 129–132.

О признании детей находящимися в социально опасном положении [Электронный ресурс] : постановление Совета Министров Респ. Беларусь, 15 янв. 2019 г., № 22. – Режим доступа: http://www.pravo.by/document/?guid=12551&p0=C21900022&p1=1. – Дата доступа : 28.02.2019.

Альперович, В.Д. Трудные дети семей «риска» / В.Д. Альперович // Журнал практического психолога. – 2000. – № 8–9. – С. 106–109.

Воронцов, Д.Б. Формирование социальной компетентности подростков «группы риска» : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Д.Б. Воронцов. – Кострома, 2006. – 29 с.