ABILITIES OF STUDENTS OF IT DIRECTION: SELF-DISCOVERIES AND PARADOXES

Main Article Content

V. CHERNYAVSKAYA

Abstract

The results of an empirical study are presented, in particular, one of the aspects of the study of the problem of self-discovery of abilities. The features of self-discovery abilities of students in IT areas (N = 42) are shown. External factors of self-disclosure (most often, the help of teachers) for students of IT areas to a significant extent: a) predetermined the right professional choice; b) high self-esteem of their professional abilities; c) a decrease in meaningfulness with an increase in professional involvement. The results of the study showed very specific tendencies shown by students of IT directions, which indicate a possible non-random choice of profession, due to the psychological characteristics of adolescents; this needs additional thought.

Article Details

How to Cite
CHERNYAVSKAYA, V. (2019). ABILITIES OF STUDENTS OF IT DIRECTION: SELF-DISCOVERIES AND PARADOXES. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 70-74. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/123
Section
Psychology
Author Biography

V. CHERNYAVSKAYA, Vladivostok State University of Economics and Service

д-р пед. наук, проф.

References

Солдатова, Г.У. Психологические модели цифровой компетентности российских подростков и родителей / Г.У. Солдатова, Е.И. Рассказова // Нац. психол. журнал. – 2014. – № 2 (14). – С. 27–35.

Орел, Е.А. Особенности интеллекта профессиональных программистов / Е.А. Орел // Вестник Моск. ун-та. Сер. 14, Психология. – 2007. – № 2. – С. 70–79.

Толочек, В.А. Профессиональное развитие субъекта: способности, компетенции, компетентность / В.А. Толочек //Вестник Самар. гум. академии. Сер. Психология. – 2014. – № 2 (16).

Шадриков, В.Д. Профессиональные способности : учеб. пособие / В.Д. Шадриков. – М. : Университет. книга, 2010. – 319 c.

Аминов, Н.А. Самораскрытие способностей старшеклассника / Н.А. Аминов, В.С. Чернявская // Мир науки, культуры, образования. – 2016. – № 4 (59). – С. 184–186.

Абдуллаева, М.М. Cемантические характеристики текста и особенности профессионального труда / М.М. Абдуллаева // Вестник Моск. ун-та. – 2005. – № 4. – С. 31–38.

Климов, Е.А. Развивающийся человек в мире профессий / Моск. гос. ун-т им. М.В. Ломоносова. – Обнинск : Принтер, 1993. – 57 с.

Чернявская, В.С. Факторы самораскрытия профессиональных способностей студентов: адаптация опросника / В.С. Чернявская, А.А. Токмакова, Ю.М. Ротэряну // Человек и его ценности в современном мире : материалы VIII Междунар. науч.-практич. конф. – 2017. – С. 183–197.

Гарднер, Г. Структура разума: теория множественного интеллекта : моногр. / Г. Гарднер. – М. : И.Д. Вильямс, 2007. – 512 с.

Лэнгле, А. Современный экзистенциальный анализ: история, теория, практика, исследования : учебник для вузов / А. Лэнгле. – М. : Логос, 2014. – 556 с.

Слугина, Н.Л. Формирование проектной компетенции будущих бакалавров информационно-технологического направления средствами коллективного учебно-исследовательского проекта контекстного типа / Н.Л. Слугина //Мир науки, культуры, образования. – 2014. – № 6. – С. 313–318.

Kruger, J. Unskilled and Unaware of It: How Difficulties in Recognizing One's Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessments” / J. Kruger, D. Dunning // Journal of Personality and Social Psychology. – 1999. – 77 (6): 1121–34.

Чернявская, В.С. Внешние и внутренние факторы самораскрытия способностей студентов-дизайнеров / В.С. Чернявская, А.А.Токмакова / Азимут научных иссоедований: педагогика и психология. – 2018. – Т. 7, № 4 (25). – С. 372–377.