THE MAIN DIRECTIONS OF FORMING A MODEL OF PROFESSIONAL TRAINING OF SPECIALISTS WITH PHYSICAL EDUCATION

Main Article Content

M. KRUTALEVICH
S. OGORODNIKOV
O. ONISHCHUK
V. V.

Abstract

This article examines the problem of improving the training of highly qualified specialists with physical education in the Republic of Belarus based on the study of special literature, teaching experience, opinions of employees of the sports industry, students of specialized institutions of higher education and faculties of physical education. The most significant features of the model of training specialists with physical education, as well as approaches and principles that regulate the existing determinants of the educational process in Belarus, are identified and outlined. The article considers a modern descriptive model of training a specialist with a physical education teacher, which is presented in the educational standards of the Republic of Belarus. The question of the need to make possible additions to the options for forming a model of professional training for specialists in the field of physical culture and sports is discussed.

Article Details

How to Cite
KRUTALEVICH, M., OGORODNIKOV, S., ONISHCHUK, O., & V., V. (2020). THE MAIN DIRECTIONS OF FORMING A MODEL OF PROFESSIONAL TRAINING OF SPECIALISTS WITH PHYSICAL EDUCATION. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 127-130. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/190
Author Biographies

M. KRUTALEVICH, International Sakharov Environmental Institute of Belarusian State University, Minsk

канд. филол. наук, доц.

S. OGORODNIKOV, Belarusian State Pedagogical Institute named after Maxim Tank, Minsk

канд. пед. наук, доц.

O. ONISHCHUK, International Sakharov Environmental Institute of Belarusian State University, Minsk

канд. пед. наук, доц.

References

Коновалова, И.А. Моделирование процесса становления культуры здоровья будущих педагогов по физической культуре / И.А. Коновалова, А.М. Кузьмин // Теория и практика физической культуры. – 2011. – № 2. – С. 10–13.

Круталевич, М.М. Концептуальные подходы к формированию модели специалиста с физкультурным педагогическим образованием / М.М. Круталевич, В.А. Макаренко // Пути повышения качества профессиональной подготовки педагога : материалы Междунар. науч.-практ. конф., Мозырь, 29–30 марта 2012 г. – Мозырь : ЦО МГПУ им. И.П. Шамякина, 2012. – С. 56–57.

Образовательный стандарт Республики Беларусь. Высшее образование. Первая ступень. Специальность 1-03 02 01 «Физическая культура», 2013.

Рапацевич, Е.С. Педагогика. Большая современная энциклопедия / Е.С. Рапацевич ; под общ. ред. А.П. Астахова. –Минск : Совр. шк., 2010. – 720 с.

Сазонов, Ю.И. Основные направления решения проблемы профессиональной подготовки преподавателя физической культуры / Ю.И. Сазонов, Р.А. Айдемиров // Теория и практика физической культуры. – 2011. – № 2. – С. 21–24.

Тихонов, А.М. Модель процесса профессионального образования по физической культуре в системе базовых дисциплин предметной подготовки / А.М. Тихонов // Теория и практика физической культуры. – 2009. – № 5. – С. 17–21.

Фендель, Т.В. База данных межпредметных связей как компонент подготовки специалиста по физической культуре и спорту / Т.В. Фендель // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. – 2009. – № 4. – С. 71.

Хайруллина, А. Способ определения и повышения компетентности учителя физической культуры (на примере оздоровительной аэробики и ритмической гимнастики) / А. Хайруллина, Э.И. Михайлова // Физическая культура: образование, воспитание, тренировка. – 2010. – № 6. – С. 19–22.

Шишкина, В.А. Базисная модель физического воспитания детей дошкольного возраста в Республике Беларусь /В.А. Шишкина. – Могилев : МГУ им. А.А. Кулешова, 2007. – 264 с.