THEORETICAL JUSTIFICATION FOR THE USE OF SPORTS ORIENTATION CLASSES AS A VARIABLE COMPONENT OF THE SUBJECT “PHYSICAL CULTURE AND HEALTH” IN INSTITUTIONS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
This article provides a comparative analysis of physical education programs in Belarus and foreign countries. It was established that unlike many foreign countries in the program for physical education of our country there is no such sport as orienteering. The need to introduce into the educational process new means and methods of physical education that contribute to the recovery of students, one of which can be sports orientation. Applied significance, positive aspects and advantages of sports orientation as an important means of physical education are shown. The possibilities of including sports orientation in the list of sports of the variable component of the curriculum "Physical culture and health" for institutions of general secondary education are justified.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Фурманов, А.Г. Теория и методика физического воспитания / А.Г. Фурманов, М.В. Круталевич. – Минск : БГПУ, 2014. – 404 с.
Физическая культура и здоровье : учеб. программа для V–VII класcов / М-во образования Респ. Беларусь. – Минск, 2017.
Дажы, Ч.А., Программа по спортивному ориентированию для 5–9 классов общеобразовательных школ Республики Тыва / Ч.А. Дажы, Х.Д-Н. Ооржак. – Кызыл : РИО ТувГУ, 2002. – 57 с.
Сборник нормативного и программного сопровождения по учебному предмету «Физическая культура» : пособие / М. В. Алексеева [и др.]. – Тирасполь : ПГИРО, 2010. – 298 с.
Honorata, P. Biegnaorientacje: program nauczania wychowania fizycznego / P. Honorata, В. Nowak. – 2008.
Березовський, В.А. Варіативний модуль спортивнее орієнтування навчальна програма з физичноi культури для загальноосвітніх навчальних закладів 10–11 класи / В.А. Березовський // Вісн. Чернігів. нац. пед. ун-ту ім. Т.Г. Шевченка. Сер. Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. –2016. – Вип. 139. Т. І. – С. 22–24.
Åkesson, I. Оrienteering: program föridrottochhälsa / I. Åkesson. – 2016.
Гришанова, Н.В. Уровень физической подготовленности девочек среднего и старшего школьного возраста в учреждениях общего среднего образования / Н.В. Гришанова // Мир спорта : cб. рец. науч. тр. / редкол.: С.Б. Репкин (гл. ред.) [и др.] ; Белорус. гос. ун-т физ. культуры. – Минск : БГУФК, 2018. – № 4. – С. 66–69.
Гришанова, Н.В. Сравнительная характеристика уровня физической подготовленности мальчиков среднего и старшего школьного возраста / Н.В. Гришанова // Ученые записки : cб. рец. науч. тр. / редкол.: С.Б. Репкин (гл. ред.) [и др.] ; Белорус. гос. ун-т физ. культуры. – Минск : БГУФК, 2019. – Вып. 22. – С. 101–107.
Гришанова, Н.В. Динамика уровня физической подготовленности девочек среднего и старшего школьного возраста / Н.В. Гришанова // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. E, Педагогические науки. –2019. – № 15. – С. 147–152.
Гришанова, Н.В. Альтернативное использование спортивного ориентирования как вариативного компонента по предмету «Физическая культура и здоровье» / Н.В. Гришанова // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. E, Педагогические науки. – 2018. – № 15 – С. 153–158.
Гришанова, Н.В. Характеристика уровня здоровья учащихся 5–11 классов учреждения общего среднего образования / Н.В. Гришанова // Проблемы и перспективы развития физической культуры, спорта и туризма в Республике Беларусь : материалы Респ. науч.-практ. семинара, Новополоцк, 24 марта 2017 г. / Полоц. гос. ун-т. ; отв. за вып. Е.Н. Борун. – Новополоцк : Полоцкий государственный университет, 2017. – 1 CD-ROM. – С. 227–231.
Гришанова, Н.В. Прикладное значение спортивного ориентирования / Н.В. Гришанова // Научное обоснование физического воспитания, спортивной тренировки и подготовки кадров по физической культуре и спорту : XIV Междунар. науч. сессия по итогам НИР за 2015 г. : в 3 ч. / Белорус. гос. ун-т физ. культуры ; редкол.: Т.Д. Полякова (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БГУФК, 2016. – Ч. 2. – С. 172–175.
Гришанова, Н.В. Мотивация учителей физической культуры и учащихся к занятиям по спортивному ориентированию в учреждениях общего среднего образования / Н.В. Гришанова // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. E, Педагогические науки. – 2019. – № 7. – С. 131–134.
Most read articles by the same author(s)
- N. HRYSHANAVA, DYNAMICS OF THE LEVEL OF PHYSICAL FITNESS OF GIRLS OF SECONDARY AND SENIOR SCHOOL AGE, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2019)
- N. HRYSHANAVA, THE ATTITUDE OF PHYSICAL CULTURE TEACHERS AND STUDENTS OF INSTITUTIONS OF SECONDARY EDUCATION TO CLASSES IN ORIENTEERING, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2019)
- N. HRYSHANAVA, ALTERNATIVE USE OF ORIENTEERING AS A VARIABLE COMPONENT ON THE SUBJECT OF «PHYSICAL CULTURE AND HEALTH», Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2018)