ANALYSIS OF THE EFFICIENCY OF TRAINING METHODS FOR INCREASING INDIVIDUAL RESILIENCE TO PSYCHOLOGICAL AND GENDER-BASED VIOLENCE
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article analyzes the effectiveness of training methods to increase the resistance of the individual to psychological and gender-based violence. The authors conducted the research to identify the students` level of neuropsychic stability and assertiveness. It was revealed that the indicator "nervous-psychic stability" among students corresponds to a low level, the indicator "assertiveness" corresponds to the average level. The study found that training activities do not increase a person's resistance to psychological and gender-based violence at the level of statistical significance. The authors put forward the following assumptions about the reasons for the obtained results: 1) the influence of a sociocultural environment that is tolerant of gender-based and psychological violence is so great that a short series of trainings cannot change the indicators of an individual's resistance to violence; 2) individual work with a psychologist, the expansion of educational and training work could contribute to increasing the resistance of a person to psychological and gender-based violence.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
S. ANDRIEVSKAYA, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk
канд. ист. наук, доц.
References
Насилие и его влияние на здоровье // Доклад о ситуации в мире. Всемирная Организация Здравоохранения / под ред. Этьенна Г. Круга [и др.]. – М. : Весь мир, 2003. – 342 с.
Лактионова, М.А. Гендерное насилие как междисциплинарная проблема / М.А. Лактионова // Вестн. Адыг. гос. ун-та. Сер.1, Регионоведение: философия, история, социология, юриспруденция, политология, культурология. – 2011. – С. 51–60.
Heise, L. Ending Violence Against Women / L. Heise, M. Ellsberg, M. Gottemoeller // Population Reports. Ser. L. – 1999. – № 11. – 44 p.
Результаты исследования распространенности насилия в отношении женщин в Республике Беларусь [Электронный ресурс] / Фонд ООН в области народонаселения в Респ. Беларусь, Ин-т социологии Нац. академии наук Беларуси. – Минск : Белсэнс, 2019. – Режим доступа: https://belarus.unfpa.org/ru/publications/результаты-исследования-рапространённости-насилия-в-отношении-женщин-в-республике. – Дата доступа: 06.05.2022.
Бандура, О.О. Насилие в семье: отсроченные последствия насилия над детьми / О.О. Бандура, А.В. Усова, М.Д. Ольховский // Уч. записки СПбГИПСР. – 2019. – № 2. – С. 171–179.
Фурманов, И.А. Социальная психология агрессии и насилия: профилактика и коррекция : учеб. пособие / И.А. Фурманов. – Минск : Изд. центр БГУ, 2016. – 401 с.
Заидова, Г.Р. Особенности взаимосвязи психологического насилия и эмоционального интеллекта личности / Г.Р. Заидова, С.В. Остапчук // Психология: шаг в науку : сб. материалов респ. науч.-практ. конф. студентов и магистрантов. – Брест : БрГУ, 2014. – C. 96–98.
Zaidava, H. The Problem of Psychological Abuse / H. Zaidava, S. Astapchuk // European and National Dimension in Research // Materials of VI Junior Researchers’ Conference, Novopolotsk, April 22–23, 2014. – P. 79–82.
Zaidava, H. Psychological abuse and emotional intelligence / H. Zaidava, S. Astapchuk // European and National Dimension in Research // Materials of VII Junior Researchers’ Conference, Novopolotsk, April 29–30, 2015. – P. 91–93.
Андриевская, С.В. Жизненная удовлетворенность, личностная агрессивность и конфликтность у молодежи / С.В. Андриевская, А.А. Каминский // Ways of science development in modern crisis conditions: abstracts of the 2nd International Scientific and Practical Internet Conference, June 3–4, 2021. – Ukraine : Dnipro, 2021. – Р. 146–148.
Крупник, Е.П. Психологическая устойчивость личности в трудных жизненных ситуациях / Е.П. Крупник, Н.В. Кисельникова. – М. : МПСУ, 2014. – 247 с.
Заидова, Г.Р. Профилактика домашнего насилия и повышение психологической устойчивости личности подростков / Г.Р. Заидова // Современное образование Витебщины. – 2018. – Вып. 3 (21). – С.72–75.
Небылицын, В.Д. Психофизиологические исследования индивидуальных различий / В.Д. Небылицын. – М. : Наука, 1976. – 336 с.
Варваров, В В. Об оценке психологической устойчивости / В.В. Варваров // Воен. вестн. – 1982. – № 1. – С. 52–57.
Леонтьев, А.А. Педагогическое общение / А.А. Леонтьев ; под ред. М.К. Кабардова. – М. ; Нальчик : Эль-Фа, 1996. – 96 с.
Маклаков, А.Г. Методологические аспекты оценки нервно-психической устойчивости военнослужащих / А.Г. Маклаков, С.В. Литвинцев, С.В. Чермянин. – СПб. : ВМедА, 1995. – 12 с.
Hobfoll, S. The influence of culture, community, and the nest-self in the stress process: Advancing conservation of resources theory [Electronic resource] / S. Hobfoll // Applied Psychology: An International Review. – 2001. – Р. 337 – 421. – Режим доступа: https://doi.org/10.1111/1464-0597.00062. – Дата доступа: 06.05.2022.
Most read articles by the same author(s)
- N. RACHITSKAYA, S. ANDRIEVSKAYA, UNCERTAINTY TOLERANCE AND PROFESSIONAL BURNOUT AMONG TEACHERS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2023)
- S. ANDRIEVSKAYA, G. JUMAKHONZODA, INTROVERSION-EXTRAVERSION AND STYLES OF BEHAVIOR IN CONFLICT OF BELARUSIAN AND FOREIGN STUDENTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 13 (2022)
- E. STRIZHONOK, S. ANDRIEVSKAYA, IRRATIONAL ATTITUDES, GENDER STEREOTYPES OF PERSONALITY AND ATTITUDE TO BODY ”I” (ON THE EXAMPLE OF OLDER ADOLESCENTS), Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 2 (2023)
- S. PIMENOVA, S. ANDRIEVSKAYA, RELATIONSHIP OF EMOTIONAL INTELLIGENCE, MOTIVATION FOR PROFESSIONAL TRAINING AND PERSONALITY CHARACTERISTICS OF MEDICAL WORKERS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2024)