PROFESSIONAL SELF-DEVELOPMENT OF STUDENTS OF PEDAGOGICAL SPECIALTIES WITHIN THE CONTEXT OF COMPETENCE APPROACH

Main Article Content

O. PROTAS

Abstract

The article deals with the issue of professional self-development of students of pedagogical specialties. The relevance of the topic is determined by the new challenges of the present and the responsible role that is assigned to the education workers in sustainable development. Professional self-development is considered within the context of competence approach. The approach to professional self-development of students of pedagogical specialties as to independent competence is caused by the formation of a new appraisal culture in higher education, which assumes the transition from the assessment of knowledge as the dominant characteristic to the evaluation of competencies. In the article definitions of the concepts "competence" and "competency" are given. The competence of professional self-development of students of pedagogical specialties is considered as an interconnected structure consisting of three components. The component of the person's orientation reflects students' intentions and their motivational attitudes; The cognitive component reflects the informative basis of selfdevelopment and intellectual abilities that facilitate its implementation; The reflexive and regulative component presupposes an analysis of the situation, setting the task, planning and forecasting the possible outcomes and consequences of their own actions in the field of professional self-development.

Article Details

How to Cite
PROTAS, O. (2017). PROFESSIONAL SELF-DEVELOPMENT OF STUDENTS OF PEDAGOGICAL SPECIALTIES WITHIN THE CONTEXT OF COMPETENCE APPROACH. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 21-24. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/2989
Section
Pedagogy

References

Макаров, А.В. Болонский процесс: Европейское пространство высшего образования : учеб. пособие / А.В. Макаров. – Минск : РИВШ, 2015. – 260 с.

Зеер, Э.Ф. Психологические основы профессионального становления инженера-педагога : автореф. дис. … д-ра пед. наук / Э.Ф. Зеер. – Ленинград, 1989. – 35 с.

Ефремова, Т.Ф. Толковый словарь [Электронный ресурс] / Т.Ф. Ефремова. – 2000. – Режим доступа: http://efremova.slovaronline.com. – Дата доступа. 10.05.2017.

Хомский, Н. Аспекты теории синтаксиса / Н. Хомский. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 1972. – 262 с.

Хомский, Н. Язык и мышление / Н. Хомский. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 1972. – 122 с.

Teodorescu, T. Competence versus competency: What is the difference? / T. Teodorescu // Performance Improvement, vol. 45, no. 10, Nov/Dec 2006. – P. 27–30.

Зимняя, И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании / И.А. Зимняя. – М. : Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 41 с.

Образовательный стандарт высшего образования. Специальность 1-02 03 06 «Иностранные языки (с указанием языков)» : Мин-во образования Респ. Беларусь. – Минск, 2013. – 38 с.

Вербицкий, А.А. Личностный и компетентностный подходы в образовании: проблемы интеграции / А.А. Вербицкий, О.Г. Ларионова. – М. : Логос, 2009. – 336 с.

Бабина, С.В. Формирование компетенции профессионального саморазвития у студентов вуза как условие полноценной работы специалиста в информационном обществе / С.В. Бабина // Вестн. Моск. гос. обл. ун-та. Сер. Педагогика. – 2009. – № 1. – С. 139–144.

Бабина, С.В. Формирование компетенции профессионального саморазвития студентов вуза : автореф. дис. … канд. пед. наук / С.В. Бабина. – М., 2009. – 22 с.

Загвязинский, В.И. О ведущих ориентирах подготовки педагогических кадров в университете / В.И. Загвязинский // Педагогика. – 2016. – № 9. – С. 77–83.