DYNAMICS OF PHYSICAL PREPAREDNESS OF SCHOOL-AGE CHILDREN IN ONTOGENEZE

Main Article Content

O. LUTKOVSKAYA

Abstract

The article discusses physical education as a process aimed to develop physical qualities that contribute to the formation of the necessary Arsenal of motor skills. A study of physical fitness of students was carried out on a gender basis. Physical fitness testing was conducted according to the methodical recommendations developed by the Ministry of education of the Republic of Belarus. The study of the physical properties showed that the maximum growth of the studied indicators of physical fitness do not always coincide with the pace of puberty, however, the whole biological development of adolescents lead to sex differences in the dynamics of physical preparedness. Integral assessment of General physical fitness of students showed that students of all age groups irrespective of the gender of children, initiation to sports, are in the zone of moderate level of physical fitness.

Article Details

How to Cite
LUTKOVSKAYA, O. (2017). DYNAMICS OF PHYSICAL PREPAREDNESS OF SCHOOL-AGE CHILDREN IN ONTOGENEZE. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 259-266. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3080
Section
Physical Education and Sports

References

Внутришкольный контроль за физическим воспитанием учащихся / Метод. рекомендации // М-во образования Респ. Беларусь. – М. : Респ. центр физ. воспитания и спорта учащихся и студентов, 2004. – 58 с.

Маркелов, А.Г. Потребности и интересы молодежи как базовые факторы управления развитием физкультурного городского (муниципального) уровня : автореф. дис. … канд. пед. наук / А.Г. Маркелов. – М., 2000. – С. 21.

Туманян, Г.С. Гибкость как физическое качество / Г.С. Туманян, С.К. Харацидис // Теория и практика физической культуры. – 2002. – № 2. – С. 22–29.

Бернштейн, Н.А. Очерки по физиологии движений и физиологии активности / Н.А. Бернштейн. – М. : Медицина, 1966. – 349 с.

Высоцкий, А.И. Особенности формирования у школьников потребности в занятиях физическими упражнениями / А.И. Высоцкий // Физ. воспитание у молодежи. Проблемы, интересы, мотивы. – М. : Физкультура, 1996. – С. 142.

Эйдер, Е. Развитие и направленное совершенствование физических качеств у школьников / Е. Эйдер. – Щецин, 2000. – 272 с.

Полневский, И. Физическое воспитание учащейся молодежи / И. Полневский. – М. : Медицина, 1999. – 157 с.

Филин, В.П. Основы юношеского спорта / В.П. Филин, Н.А. Фомин. – М. : Физкультура и спорт, 2001. – 255 с.

Круцевич, Т.Ю. Теория и методика физического воспитания. В 2 т. / Т.Ю. Круцевич. – Киев : Олимп. лит., 2003. – Т. 1 : Общие основы теории и методики физического воспитания. – 423 с.

Холодов, Ж.К. Теория и методика физического воспитания спорта : учеб. пособие для студентов высш. учеб. заведений / Ж.К. Холодов, В.С. Кузнецов. – 2 изд., испр. и доп. – М. : Академия, 2003. – 450 с.