THE CREATIVE IMAGINATION DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN BY MEANS OF TRIZ TECHNOLOGIES

Main Article Content

E. KOVALEVA
E. GURINA

Abstract

The article is devoted to the problem of studying the creative imagination and its role in the mental development of the child's personality, as well as the use of effective means of TRIZ technologies in pre-school education. The introduction reflects the relevance of the topic, due to the need to improve the educational process, taking into account the psychological patterns of the entire system of cognitive processes of the preschooler, the search for new means of developing the creative potential of the child. The main part of the article reveals the essence of creative imagination, defines the role of imagination in the creative process. A theoretical analysis of the research of scientists devoted to the phenomenon of creativity and the development of the child's imagination is carried out. A detailed description of the theory of solving inventive problems (TRIZ), one of the modern and popular pedagogical technologies, adapted to preschool childhood, created by GS Altshuller is given. The article presents the work experience of authors with children of preschool age within the framework of their educational program "The Magic World of Creativity". In conclusion, conclusions were drawn about the importance of TRIZ technologies in the development of the creative imagination of preschool children.

Article Details

How to Cite
KOVALEVA, E., & GURINA, E. (2017). THE CREATIVE IMAGINATION DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN BY MEANS OF TRIZ TECHNOLOGIES. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 38-41. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3086

References

Дьяченко, О.М. Развитие воображения у дошкольника / О.М. Дьяченко. – М. : Мозаика-Синтез, 2008. – 128 с.

Рубинштейн, С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – СПб. : Питер, 1998. – 720 с.

Альтшуллер, Г.С. Найти идею: введение в ТРИЗ-теорию решения изобретательских задач / Г.С. Альтшуллер. – М. : Альпина Бизнес Букс, 2007. – 399 с.

Выготский, Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте / Л.С.Выготский. – М. : Просвещение, 1991. – 93 с.

Мурашковская, И.Н. Игры для занятий ТРИЗ с детьми младшего возраста / И.Н. Мурашковская // Педагогика + ТРИЗ : сб. ст. для учителей, воспитателей и менеджеров образования. – Гомель, 1997. – 148 с.

Калинковская, С.Б. Основы теории решения изобретательских задач и методов развития творческого воображения / С.Б. Калинковская. – Ч. 1.– Владимир : ВГПУ, 2006. – 214 с.

Жихар, О.П. ОТСМ-ТРИЗ в дошкольном образовании: планирование и организация образовательного процесса / О.П. Жихар, А.В. Корзун. – Минск : Зорны Верасок, 2015. – 99 с.

Литвинчик, Т.А. Экологический калейдоскоп : из опыта работы по ОТСМ-ТРИЗ-РТВ-технологии / Т.А. Литвинчик. – Минск : Зорны Верасок, 2015 – 188 с.