THE METHOD FOR EVALUATING MOTIVES OF TEACHER’S LEADERSHIP BEHAVIOR
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
This article reflects the process and results of developing a tool (a method) to measure leadership behavior. There exists the dependence between the leadership behavior and motives for such a behavior; more precisely, the dependence rests upon some separate groups of motives as well as upon the motivation in general. Given the fact that at schools, teacher’s pedagogical activity includes leadership, the creation of such a methodology is very important, appropriate, and necessary. The procedure for developing the method has included a set of traditional measures, namely, finding the evidence of leadership motivation; selecting a questionnaire form; and standardizing the method by determining its accuracy, reliability and validity.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A. NIKOLAEV, Pskov State University
д-р психол. наук, проф.
References
Евтихов О.В. Тренинг лидерства. − СПб.: Речь, 2007. − 256 с.
Ильин Е.П. Мотивация и мотивы. – СПб.: Питер, 2002. – 512 с.
Ануфриенко Л.В. Компоненты лидерского поведения учителей и особенности их взаимосвязей / Вестн. Псков. гос. ун-та. Сер. Психол.-пед. науки. – 2020. – Вып. 11. – С. 48–56. https://elib.psu.by/handle/123456789/30214
Зеличенко А.И., Шмелев А.Г. К вопросу о классификации мотивационных факторов трудовой деятельности и профессионального выбора // Вестн. МГУ. Сер. 14, Психология. – 1987. – № 4. – С. 33–43.
Ильина Н.Л. Динамика мотивации на протяжении спортивной карьеры: дис. … канд. психол. наук: 19.00.13. – СПб., 1998. – 183 л.
Занюк С.С. Психология мотивации. – Киев: Эльга-Н; Ника-Центр, 2001. – 352 с.
Взаимосвязь мотивации и эмоций в физкультурно-спортивной деятельности / Б.П. Яковлев, Г.Д. Бабушкин, Е.Г. Бабушкин и др. // Теория и практика физ. культуры. – 2013. – № 2. – С. 87–89.
Тропников В.И. Структура и динамика мотивов спортивной деятельности (на примере тяжелой атлетики, бокса и гандбола): автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.13. – Л., 1989. – 14 с.
Николаев А.Н. Модификация методики исследования мотивов профессиональной педагогической деятельности // Вестн. Псков. гос. ун-та. Сер. Психол.-пед. науки. – 2021. – Вып. 13. – С. 81–88.
Современная психология мотивации: сб. / под ред. Д.А. Леонтьева. – М.: Смысл, 2002. – 343 с.
Бодро В.А. Психология профессиональной пригодности. – М.: ПЕРСЭ, 2001. – 511 с.
Most read articles by the same author(s)
- A. NIKOLAEV, THE INFLUENCE OF THE COMPETITION ELEMENT ON THE STUDENTS’ ACTIVITY DURING THE STUDY PROCESS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2019)
- L. ANUFRYIENKA, PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF LEADERSHIP QUALITIES DEVELOPMENT, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2017)