SPEECH IN THE SYSTEM OF ECOLOGICAL-CREATIVE ORIENTATIONS OF STUDENTS

Main Article Content

S. ONUPRIENKO

Abstract

The presented article contains a number of theoretical and methodological substantiations of socio-ecological factors of speech activity: interdependence of speech functions and ecological-educational orientations; activating aspects of speech activity in the context of sensitive development of young students; structural and functional characteristics of the stages of creative implementation of aspects of written speech; features of colloquial speech in the context of ecological-creative orientations of students.

Article Details

How to Cite
ONUPRIENKO, S. (2025). SPEECH IN THE SYSTEM OF ECOLOGICAL-CREATIVE ORIENTATIONS OF STUDENTS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (1), 123-128. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2025-43-1-123-128
Author Biography

S. ONUPRIENKO, Institute of Philosophy of the National Academy of Sciences of Belarus, Minsk

д-р филос. наук

References

Леонтьев А.Н. О социальной природе психики человека // Вопросы философии. – 1961. – № 1. – С. 26–40.

Elliot A.J. Child language. – Cambridge: Cambridge University Press, 1981. – 204 s.

Выготский Л.С. Мышление и речь. – Изд. 5, испр. – М.: Лабиринт, 1999. – 352 с.

Выготский Л.С. Генетические корни мышления и речи // Естествознание и марксизм. – 1929. – № 1. – С. 106–133.

Солсо Р.Л. Когнитивная психология. – М.: Тривола, 1996. – 600 с.

Фрейд З. Толкование сновидений. – СПб.: Азбука, 2023. – 512 с.

Хайдеггер М. Время и бытие: Статьи и выступления: [пер. с нем.]. – М.: Республика, 1993. – 447 с.

Савко Л.Н. Моделирование и наглядность как средства становления связной речи у детей с общим недоразвитием речи // Спецыяльная адукацыя. – 2010. – № 4. – С. 44–47.

Зубко Г.В. «В начале было Слово…», и Слово дало начало словам // Мир психологии. – 2014. – № 2. – С. 105–109.