TECHNOLOGIZATION OF THE EDUCATIONAL AND PRODUCTION PRACTICES OF FUTURE EDUCATION SPECIALISTS IN THE FORMAT OF PROJECTS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The purpose of the article is to characterize the pedagogical potential and structure of the author's technologized educational projects for students mastering pedagogical specialties. The projects are intended for implementation during the period of practice in the specially organized integrative educational-professional space of interaction between the university and institutions of general and preschool education. The construction of an integrated educational-professional space is based on the concept of context, when the current socio-economic conditions set the context framework for performing the professional functions of education specialists at work. This provides modeling of a wide range of situations of their future professional and labor activities. Every technologized project is thematically defined and includes a preamble, target characteristics, scope of work, a list of main information sources and a list of evaluation objects. The topics and problems of the tasks are much wider than the traditional set of subject related tasks of the educational specialist and include issues of administration and commercialization of the educational process, interaction with society, career management and others which are relevant for any modern educational institution.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A. CHEKINA, Yanka Kupala State University of Grodno
канд. пед. наук, доц.
References
Чекина, Е.В. Прагматизация образования как концептуальная основа подготовки педагогических кадров / Е.В. Чекина, Н.С. Михайлова // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. Е, Пед. науки. – 2017. – № 15. – С. 2–9.
Чекина, Е.В. Интегрированное образовательно-профессиональное пространство как фактор повышения профессионально-педагогической мотивации будущих специалистов образования / Е.В. Чекина, Л.П. Вильчинская, Т.А. Тюфанова // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. Е, Пед. науки. – 2017. – № 7. – С. 4−9.
Вахрушева, Н.И. Образовательный кластер как форма инновационного развития региона / Н.И. Вахрушева // Экономические науки. – 2009. – № 8. – С. 385–387.
Соколова, К.С. Использование кластерного подхода в целях повышения конкурентоспособности системы образования: сравнительный анализ международного опыта / К.С. Соколова // Современные исследования социальных проблем. – 2010. – № 4.1 (04). – С. 531–541.
Фурин, А.Г. Образовательный кластер как инструмент улучшения качества человеческого капитала / А.Г. Фурин //Креативная экономика. – 2014. – № 4 (88). – С. 70–77.
Вербицкий, А.А. Контекстный подход к иноязычной подготовке студентов / А.А. Вербицкий // Вестн. ПНИПУ. – 2014. – № 10. – С. 3–8.
Лобок, А.М. Сетевое взаимодействие : новый формат или модное название? / А.М. Лобок // Журнал руководителя управления образованием. – 2014. – № 7 (42). – С. 16–24.
Чекина, Е.В. Когерентно-пространственная технология формирования социально-экономической компетентности будущих специалистов образования / Е.В. Чекина // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. Е, Пед. науки. –2020. – № 7. – С. 2–6.
Салахов, М.Х. Классический университет в «постклассических» условиях: проблемы и перспективы / М.Х. Салахов // Изв. МАНВШ. – 2007. – № 3. – С. 55–66.