MODERN REQUIREMENTS FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF THE FUTURE TEACHER OF TECHNICAL WORK

Main Article Content

A. KHUDYAKOV

Abstract

This article discusses the options for the formation of professional competencies that determine the future teacher of technical work technical and technological knowledge, skills and abilities. After all, without the possession of these competencies, the above-mentioned specialist will not be able to fully perform their professional duties during the classes. The shortcomings of the existing training of teachers of technical labor are identified. The directions of system (competence-oriented) tasks (educational-cognitive and situational tasks) for the effective formation of professional competencies that determine the future teacher of technical work technical and technological knowledge, skills and abilities in the process of studying special disciplines in the specialty 1-02 06 03 “Technical work and technical creativity”, as well as some non-standard methods for the formation of some professional competencies of the future teacher of technical work.

Article Details

How to Cite
KHUDYAKOV, A. (2021). MODERN REQUIREMENTS FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF THE FUTURE TEACHER OF TECHNICAL WORK. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 46-51. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/827

References

Тринг, М. Как изобретать? / М. Тринг, Э. Лейтуэйт ; под ред. В.В. Патрикеева. – М. : Мир, 1980. – 272 с.

Образовательный стандарт Республики Беларусь, Высшее образование. Первая ступень. Специальность 1-02 06 03 «Технический труд и техническое творчество». – Минск : М-во образования Респ. Беларусь, 2013. – 35 с.

Новиков, А.М. Процесс и методы формирования трудовых умений / А.М. Новиков // Профпедагогика. – М. : Высш. шк., 1986. – 288 с.

Худяков, А.Ю. Организационно-педагогические условия формирования технико-технологических практических умений и навыков у будущих учителей трудового обучения / А.Ю. Худяков // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. Е, Пед. науки. – 2017. – № 7. – С. 60–62.

Худяков, А.Ю. Технологическая компетентность – одно из важнейших качеств учителя трудового обучения / А.Ю. Худяков // Актуальные проблемы гуманитар. и естеств. наук. – 2017. – № 3. – С. 101–109.

Худяков, А.Ю. Состояние проблемы формирования технологической компетентности / А.Ю. Худяков // Образование. Технология. Сервис : Всерос. науч.-практ. конф., Новосибирск, 21–24 апр. 2015 г. / Новосиб. гос. пед. ун-т. – С. 278–284.

Гайнеев, Э.Р. Структура и содержание творческо-конструкторской деятельности современного квалифицированного рабочего / Э.Р. Гайнеев // Концепт. – 2016. – Т. 15. – С. 251–255.

Гайнеев, Э.Р. Конкурс профессионального мастерства как средство формирования опыта творческо-конструкторской деятельности в подготовке современного рабочего / Э.Р. Гайнеев. – Ульяновск : Ул-ГПУ им. И.Н. Ульянова, 2016. – 206 с.

Компетентностно-ориентированные задания в системе высшего образования [Электронный ресурс] / А.А. Шехонин [и др.]. – СПб. : НИУ ИТМО, 2014. – Режим доступа: http://window.edu.ru/catalog/pdf2txt/483/80483/60852?p_page=3. – Дата доступа: 10.02.2021.

Проектирование компетентностно ориентированных заданий – мультимедиапрезентация [Электронный ресурс] / Л.Б. Самойлова. – Режим доступа: https://ppt-online.org/343141. – Дата доступа: 10.02.2021.