FUNCTIONAL LITERACY AS A GUIDELINE FOR REFORMING EDUCATION SYSTEMS

Main Article Content

U. STARCHANKA
A. SERGEYENKO

Abstract

The article provides a brief analysis of ways to reform the education systems of the CIS countries and the European Union in the direction of the formation of functional literacy of the population. It is established that functional literacy acts as a trend and guideline for reforming education systems. The concepts of the terms literacy and functional literacy available in the scientific literature are analyzed. From the position of the system-activity approach, the author's definition of functional literacy is given and its model of the meta-subject level is presented. The model reflects the synergetic unity of mental and physical, mental activity and motor components in a single cycle of activity, where knowledge performs cognitive design, activity-transformative skills, and physical fitness resource-energy function.

Article Details

How to Cite
STARCHANKA, U., & SERGEYENKO, A. (2022). FUNCTIONAL LITERACY AS A GUIDELINE FOR REFORMING EDUCATION SYSTEMS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (13), 7-11. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/2794
Section
Pedagogy
Author Biography

U. STARCHANKA, Francisk Skorina Gomel State University

канд. пед. наук, доц.

References

The Megatrends Hub [Electronic resource]. – Mode of access: https://knowledge4policy.ec.europa.eu/foresight/tool/megatrends-hub_en. – Date of access: 22.03. 2022.

Российская педагогическая энциклопедия / под ред. В.Г. Панова. – М. : Большая рос. энцикл., 1993. – 1160 с.

Revised Recommendation concerning the International Standardization of Education al Statistics [Electronic resource]. – Mode of access: https://en.unesco.org/about-us/legal-affairs/revised-recommendation-concerning-international-standardization-educational. – Date of access: 19.04.2022.

Ожегов, С.И. Словарь русского языка: 70 000 слов / С.И. Ожегов ; под ред. Н.Ю. Шведовой ; АН СССР, Ин-т рус. яз. – 23-е изд., испр. –М. : Рус. яз., 1991. – 915 с.

Колесникова, И.А. Новая грамотность и новая неграмотность двадцать первого столетия [Электронный ресурс] / И.А. Колесникова // Непрерывное образование: XXI век. – 2013. – № 2. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/novaya-gramotnost-i-novaya-negramotnost-dvadtsat-pervogo-stoletiya. – Дата доступа: 19.04.2022.

Универсальные компетентности и новая грамотность: от лозунгов к реальности / под ред. М.С. Добряковой, И.Д. Фрумина ; при участии К.А. Баранникова [и др.]. – М. : Высш. шк. экономики, 2020. – 472 c.

Council Resolution on a strategic framework for European cooperation in education and training towards the European Education Area and beyond (2021–2030) [Electronic resource]. – 2021. – Mode of access: CELEX: https://eurlex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32021G0226(01). – Date of access: 24.03.2022.

О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года [Электронный ресурс] : Указ Президента Рос. Федерации, 7 мая 2018 г., № 204. – Режим доступа: http://www.kremlin.ru/events/president/news/57425. – Дата доступа: 30.05.22.

Проект. Концепцiя розвитку освiтi України на перiод 2015–2025 рокiв [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf. – Дата доступу: 05.05.2022.

Национальный план действий по развитию функциональной грамотности школьников на 2012–2016 годы [Электронный ресурс] : утв. постановлением Правительства Респ. Казахстан от 25 июня 2012 г. № 832. – Режим доступа: http://adilet.zan.kz/rus/docs/P1200000832. — Дата доступа: 30.10.2022.

Русецкий, В.Ф. Формирование функциональной грамотности как научная и образовательная проблема (окончание. Начало в № 9, 10, 2020 г.) / В.Ф. Русецкий, О.В. Зеленко // Вестн. образования. – 2020. – № 11. – С. 5–13.

Тангян, С.А. «Новая» неграмотность в развитых странах / С.А. Тангян // Совет. педагогика. – 1990. – № 1. – С. 3–17.

Фролова, П.И. К вопросу об историческом развитии понятия «функциональная грамотность» в педагогической теории и практике // Наука о человеке: гуманитар. исслед. – 2016. – № 1 (23). – С. 179–185.

Рослова, Л.О. Концептуальные основы формирования и оценки математической грамотности [Электронный ресурс] / Л.О. Рослова, К.А Краснянская, Е.С Квитко // Отечеств. и зарубеж. педагогика. – 2019. – № 4 (61). – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/kontseptualnye-osnovy-formirovaniya-i-otsenki-matematicheskoy-gramotnosti. – Дата доступа: 20.03.2022.

Педагогика здравого смысла : сб. материалов / под науч. ред. А.А. Леонтьева. – М. : Баласс : РАО, 2003. – 368 с.

Борщевская, А. Функциональная грамотность в контексте современного этапа развития образования [Электронный ресурс] / А. Борщевская // Наука и школа. – 2021. – № 1. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/funktsionalnaya-gramotnost-v-kontekste-sovremennogo-etapa-razvitiya-obrazovaniya. – Дата доступа: 31.05.2022.

Старченко, В.Н. Интеллектуально-двигательное упражнение как средство физического воспитания / В.Н. Старченко // Пед. наука и образование. – 2021. – № 3. – С. 69–78.