METHODOLOGY OF FORMATION OF OLYMPIC KNOWLEDGE OF STUDENTS OF THE FACULTY OF PHYSICAL CULTURE OF THE SPECIALTY 1-03 02 01 «PHYSICAL CULTURE» IN THE EDUCATIONAL PROCESS

Main Article Content

S. IVANOU
U. STARCHANKA

Abstract

The article presents the author's methodology for the formation of Olympic knowledge of students of the Faculty of Physical Culture specialty 1-03 02 01 “Physical culture” EI “Francisk Skorina Gomel State University”.


The main component of the methodology is a system of educational tasks aimed at the formation of students' Olympic knowledge at the reproductive, productive and creative levels. At the heart of each task is an intellectual exercise, which is the main means of the methodology. Each task specifies its purpose (orientation), the methods and working conditions used, as well as success criteria. The application of the methodology involves the use of metrologically correct diagnostic tools developed by us to assess the level of formation of students' Olympic knowledge.

Article Details

How to Cite
IVANOU, S., & STARCHANKA, U. (2023). METHODOLOGY OF FORMATION OF OLYMPIC KNOWLEDGE OF STUDENTS OF THE FACULTY OF PHYSICAL CULTURE OF THE SPECIALTY 1-03 02 01 «PHYSICAL CULTURE» IN THE EDUCATIONAL PROCESS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (1), 31-38. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2023-39-1-31-38
Section
Pedagogy
Author Biography

U. STARCHANKA, Francisk Skorina Gomel State University

канд. пед. наук, доц.

References

Иванов С.А., Осипенко О.В. Цивилизация и олимпизм: учеб. пособие. – Гомель: УО «ГГУ им. Ф. Скорины», 2019. – 161 с.

Старченко В.Н. Метадалогія даследвання прафесійнай культуры фізкультурна-спартыўнага педагога // Актуальные вопросы научно-методической и учебно-организационной работы: Подготовка специалиста в контексте современных тенденций в сфере высшего образования: материалы респ. науч.-метод. конф. / г. Гомель (13–14 марта 2014 года). – Ч. 1. – Гомель: ГГУ им. Ф. Скорины, 2013. – С. 47–53.

Постановление Министерства образования Республики Беларусь 29.07.2019 г. № 123 «Учебные программы по учебному предмету “Физическая культура и здоровье” для V–IХ классов учреждений общего среднего образования с русским языком обучения и воспитания». – Минск: НИО, 2019. – 111 с.

Сучилин А.А., Печерский Н.В. Олимпийское образование: учеб. для вузов. – 2-е изд., доп. – Волгоград: Принт, 2004. – 444 с.

Кореневский С.А. Олимпийское образование и профессиональное становление выпускника физкультурного вуза // Спорт. Олимпизм. Гуманизм. – Вып. 2. – Смоленск, 1998. – С. 218–286.

Дивинская Е.В. Олимпийское образование будущих специалистов физической культуры и спорта на основе личностно ориентированного подхода. – Волгоград: ФГБОУ ВПО «ВГАФК», 2012. – 167 с.

Круглик И.И., Курамшин Ю.Ф., Григоров А.В. Олимпийское образование в высшей школе: учеб.-метод. пособие. – Минск: Колорград, 2021. – 146 с.

Кобринский М.Е., Высоцки Ц. Концептуальные основания олимпийского образования в физкультурном вузе // Мир спорта. – 2005. – № 2(19). – С. 82–85.

Кобринский М.Е., Тригубович Л.Г. Белорусский олимпийский учебник: учеб. пособие. – Минск: БГУФК, 2005. – 240 с.

Гуслистова И.И. Содержание олимпийского образования в средних школах-училищах олимпийского резерва // Мир спорта. – 2019. – № 1(74). – С. 79–83.

Старчанка У.М. Анталогія алімпійскай дзейнасці // Изв. Гомел. гос. ун-та им. Ф. Скорины. – 2022. – № 5(134). – С. 81–87.

Старченко В.Н. Структурно-функциональная модель олимпийской культуры участника олимпийского движения // Мир спорта. – 2014. – № 3(56). – С. 36–42.

Старченко В. Н. Состав и содержание категориального аппарата исследователя олимпийского движения // Мир спорта. – 2013. – № 4(53). – С. 33–37.