EXPERIMENTAL SUBSTANTIATION OF METHODS OF FORMATION OF OLYMPIC KNOWLEDGE OF STUDENTS OF THE FACULTY OF PHYSICAL CULTURE OF SPECIALTY 1-03 02 01 «PHYSICAL CULTURE» IN THE EDUCATIONAL PROCESS

Main Article Content

S. IVANOU
U. STARCHANKA

Abstract

The article presents the results of approbation of the author’s methods of formation of Olympic knowledge of students of the Faculty of Physical Culture of specialty 1-03 02 01 «Physical culture» EI «Francisk Skorina Gomel State University». The author’s method of forming the Olympic knowledge of students at the reproductive, productive and creative levels differs from the traditional application of a system of specially designed study assignments, that includes a description of the pedagogical goal, the means and methods of pedagogical work used, the content of study assignments, ways of motivation of students and success criteria. An important element of the technique is metrologically correct diagnostic tools for determining the level of formation of Olympic knowledge of students. As a result of testing it has been established that the author’s method in the course of the formative pedagogical experiment showed a higher efficiency than the traditional, which is proved by mathematical processing of results, demonstrated by students of experimental and control groups.

Article Details

How to Cite
IVANOU, S., & STARCHANKA, U. (2023). EXPERIMENTAL SUBSTANTIATION OF METHODS OF FORMATION OF OLYMPIC KNOWLEDGE OF STUDENTS OF THE FACULTY OF PHYSICAL CULTURE OF SPECIALTY 1-03 02 01 «PHYSICAL CULTURE» IN THE EDUCATIONAL PROCESS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (2), 33-37. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2023-40-2-33-37
Author Biography

U. STARCHANKA, Francysk Skaryna Gomel State University

канд. пед. наук, доц.

References

Иванов С.А., Осипенко О.В. Цивилизация и олимпизм: учеб. пособие. – Гомель: УО «ГГУ им. Ф. Скорины», 2019. – 161 с.

Старченко В.Н. Метадалогія даследвання прафесійнай культуры фізкультурна-спартыўнага педагога // Актуальные вопросы научно-методической и учебно-организационной работы: Подготовка специалиста в контексте современных тенденций в сфере высшего образования: материалы республик. науч.-метод. конф. / Гомель (13–14 марта 2014 г.): в 4 ч. – Гомель: ГГУ им. Ф. Скорины, 2013. – Ч. 1. – С. 47–53.

Учебные программы по учебному предмету «Физическая культура и здоровье» для V–IХ класса учреждений общего среднего образования с русским языком обучения и воспитания: постановление М-ва образования Респ. Беларусь, 29 июля 2019 г., № 123. – Минск: НИО, 2019. – 111 с.

Иванов С.А., Старченко В.Н. Методика формирования олимпийских знаний студентов факультета физической культуры специальности 1-03 02 01 «Физическая культура» в учебно-образовательном процессе // Вестн. Полоц. гос. ун-та. – 2023. – № 1(39). – С. 31–38.

Старчанка У.М. Спартыўная метралогія: падручнiк. – Мiнск: РIВШ, 2021. – 368 с.

Бенин В.Л. Культурологический подход как сущность методологии гуманистической педагогики // Человек в мире культуры. – 2015. – № 3. – С. 85–94.

Крылова Н.Б. Формирование культуры будущего специалиста. – М.: Высш. шк., 1990. – 141 с.

Старчанка У.М. Сутнасць дзейнаснага падыхода і яго значэнне для педагагічнай тэорыі і практыкі // Становление социальной и профессиональной компетентности личности: сб. науч. ст. / Гомел. гос. ун-т; редкол.: Ф.В. Кадол (науч. ред.), В.П. Горленко (отв. ред.), Л.И. Селиванова. – Гомель, 2012. – С. 95–102.

Тоистева О.С. Системно-деятельностный подход: сущностная характеристика и принципы реализации // Пед. образование в России. – 2013. – № 2. – С. 198–202.

Хорошилова Н.В. Культурологический подход как методологическая основа реализации образовательной функции образования // Вестн. Вят. гос. ун-та. – 2010. – № 2, т. 3. – С. 14–17.

Старченко В.Н., Метелица А.Н. Научно-технологические основы формирования потребностно-мотивационно-ценностной сферы физической культуры учащихся второй и третьей ступеней общего среднего образования. ‒ Гомель: ГГУ им. Ф. Скорины, 2019. ‒ 265 с.