GENDER DIFFERENCES IN THE CORRELATION BETWEEN HUMOR STYLE AND ANTISOCIAL CREATIVITY IN STUDENTS

Main Article Content

А. POKORO
I. ANDREYEVA

Abstract

The differences between students - boys and girls - in the expression of indicators of humor style and antisocial creativity, as well as in the nature of the relationship between humor style and antisocial creativity were analyzed. The following methods were used «Behavioral features of antisocial creativity», developed by M. Ranko, adapted by N.V. Meshkova, «Questionnaire of humor styles», developed by R. Martin, adapted by E.M. Ivanova. For data processing we used the method of determining the differences between independent samples Mann-Whitney U-criterion and the method of correlation analysis (Spearman's rank correlation coefficient). The study revealed the following significant differences between boys and girls: 1) in the expression of humor styles: aggressive humor style prevails in boys compared to girls; 2) in the expression of components of antisocial creativity: indicators of inflicting harm prevail in boys. Along with this, reliable correlations between the indicators of humor styles and antisocial creativity were determined: in young men significant positive moderate correlations of affiliative style of humor with lying, as well as with the integral indicator of antisocial creativity, between self-deprecating style of humor and lying were found; in girls a number of positive moderate correlations of aggressive style of humor with all indicators of antisocial creativity were found.

Article Details

How to Cite
POKORO А., & ANDREYEVA, I. (2024). GENDER DIFFERENCES IN THE CORRELATION BETWEEN HUMOR STYLE AND ANTISOCIAL CREATIVITY IN STUDENTS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (1), 81-86. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2024-41-1-81-86
Section
Psychology
Author Biography

I. ANDREYEVA, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk

д-р психол. наук, проф.

References

Джелиева З.Т., Быдтаева Э.Л. Юмор как средство успешной коммуникации // Мир науки. Педагогика и психология. – 2021. – Т. 9. № 4. – С. 1–3.

Самоуничижительный юмор в России и особенности стилей юмора москвичей / Е.М. Иванова, О.В. Митина, Е.А. Стефаненко и др. // Сиб. психол. журн. – 2014. – № 51. – С. 163–175.

Буенок А.Г. Психологический анализ предпочитаемых стилей юмора в управленческой деятельности // Сиб. психол. журн. – 2012. – № 45. – С. 60–64.

Русскоязычная адаптация опросника стилей юмора Р. Мартина / Е.М. Иванова, О.В. Митина, А.С. Зайцева и др. // Теоретическая и экспериментальная психология. – 2013. – Т. 6. № 2. – С. 71–85.

Cropley A. J. Creativity and cognition: Producing effective novelty // Roeper Review. – 1999. – V. 21. – P. 253– 260.

Алланазаров Е.К. Причины возникновения девиантного поведения среди студентов высших учебных заведений // Вестн. науки. – 2023. – Т. 4, № 5(62). – С. 197–201.

Гельман В.Я. Использование юмора в процессе обучения // Соврем. образование. – 2021. – № 4. – С. 38–46.

Щербинина Ю.В. Вербальная агрессия. – М.: КомКнига, 2006. – 360 с.

Ильин Е.П. Пол и гендер. – СПб.: Питер, 2010. – 688 с.: ил. – (Мастера психологии).

Нечепуренко Т.В. Гендерная специфика структуры агрессивности студентов // Вестн. РУДН. Сер. Психология и педагогика. – 2008. – № 2. – С. 71–78.

Бэрон Р., Ричардсон Д. Агрессия. – СПб.: Питер, 2001. – 352 с.

Служаева В.Ю. Гендерная мотивация психологии лжи в подростковом и юношеском возрасте // Вестн. магистратуры. – 2014. – Т. 1, № 3(30). – С. 105–110.

Митрюшина Н.Б. Особенности эмоционального интеллекта в юношеские годы (к постановке проблемы) // Вестн. ПГГПУ. Сер. Психология и педагогика. – 2020. – № 1. – С. 109–113. DOI: 10.24411/2308-7218-2020-10112

Адаптация опросника «Поведенческие особенности асоциальной креативности» / Н.В. Мешкова, С.Н. Ениколопов, О.В. Митина и др. // Психол. наука и образование. – 2018. – Т. 23, № 6. – С. 25–40. DOI: 10.17759/PSE.2018230603