FORMS AND METHODOLOGICAL TECHNIQUES OF APPLYING INTERDISCIPLINARY CONNECTIONS IN TEACHING MATHEMATICS TO STUDENTS OF TECHNICAL SPECIALTIES

Main Article Content

A. MATELENАK
V. VAKUL'CHIK
YU. GAVRONSKAYA
E. SAFRONOVA

Abstract

This article presents the development and design of the form and methodological techniques for applying interdisciplinary connections in teaching mathematics to students of technical specialties. The specified methodological techniques are specified (teaching mathematical modeling; implementing interdisciplinary connections when referring to what was previously studied in the course of other disciplines or communicating educational material of a related discipline propaedeutic; implementing interdisciplinary projects (coursework, diploma, research papers) using professionally oriented tasks.

Article Details

How to Cite
MATELENАK A., VAKUL’CHIK, V., GAVRONSKAYA, Y., & SAFRONOVA, E. (2024). FORMS AND METHODOLOGICAL TECHNIQUES OF APPLYING INTERDISCIPLINARY CONNECTIONS IN TEACHING MATHEMATICS TO STUDENTS OF TECHNICAL SPECIALTIES. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (2), 10-14. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2024-42-2-10-14
Author Biographies

A. MATELENАK, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk

канд. пед. наук, доц.

V. VAKUL'CHIK, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk

канд. пед. наук, доц.

YU. GAVRONSKAYA, Herzen University, Saint Petersburg

д-р пед. наук, доц.

E. SAFRONOVA, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk

канд. техн. наук, доц.

References

Дадонова А. В. Межпредметные связи в преподавании математики и физики // Учебный эксперимент в образовании. – 2013. – № 4. –С. 17–21.

Синяков А. П. Дидактические подходы к определению понятия «межпредметные связи» // Народное образование. Педагогика. – 2009. – № 113. – С. 197–202.

Бровка Н. В. Об интеграции теории и практики обучения студентов математике // Международные Колмогоровские чтения–XII: материалы междунар. конф. / Ярославль (20–23 мая 2014 г.). – Ярославль: Изд-во ЯГПУ, 2014. – C. 32–35.

Новиков Д. А. Введение в теорию управления образовательными системами. – М.: Эгвес, 2009. – 156 с.

Зверев И. Д. Взаимная связь учебных предметов. – М.: Знание, 1977. – 64 с.

Дяченко С. И., Бодрова А. В. Реализация межпредметных связей математики и химии в школе // Вестн. Таганрог. ин-та им.А. П. Чехова. – 2019. – № 1. – С. 45–49.

Скатецкий В. Г. Методика преподавания математики на факультетах нематематического профиля // Адукацыя i выхаванне = Образование и воспитание. – 2005. – № 4. – С. 50–53.

Мателенок А. П., Вакульчик В. С. Междисциплинарная интеграция как основа обучения математике студентов технических специальностей // Изв. Рос. гос. пед. ун-та им. А. И. Герцена. – 2022. – № 206. – С. 167–183. DOI: 10.33910/1992-6464-2022-206-167-183

Мателенок А. П., Вакульчик В. С. Теоретико-методологические основы проектирования и реализации учебно-методического комплекса нового поколения по математике. – Новополоцк: Полоц. гос. ун-т им.Евфросинии Полоцкой, 2023. – 232 с.

Мателенок А. П., Вакульчик В. С. Эффективные формы обучения химиков-технологов: интегрированный модуль // Инженерное образование. – 2023. – № 34. – С. 29–45. DOI 10.54835/18102883_2023_34_3

Реализация междисциплинарной интеграции математики и специальных дисциплин в обучении студентов химико-технологического профиля / А. П. Мателенок, И. В. Бурая, Е. В. Молоток и др. // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. Е, Пед. науки. – 2023. – № 2. – С. 12–18. DOI 10.52928/2070-1640-2023-40-2-12-18