ASSESSMENT OF THE LEVEL OF DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF STUDENTS OF ECONOMIC SPECIALTIES: A UNIVERSAL APPROACH

Main Article Content

M. MALAKHOVICH

Abstract

The article is devoted to the study of the process of assessing the level of development of professional competencies of future economic specialists. The main difficulties of implementing this process during the training of students of economic specialties in higher education institutions are identified. Options for solving the identified problems are proposed. The most appropriate approach to conducting an effective assessment of the level of development of students' professional competencies in the process of their education is substantiated, which is universal and quite simple to use. The use of this approach in the practice of training specialists for various sectors of the national economy will allow us to obtain a general idea of the level of development of the studied competencies among students at different stages of their training, which in turn will allow us to correctly select technologies, methods and methods of their training and timely make the necessary adjustments to the educational process.

Article Details

How to Cite
MALAKHOVICH, M. (2024). ASSESSMENT OF THE LEVEL OF DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCES OF STUDENTS OF ECONOMIC SPECIALTIES: A UNIVERSAL APPROACH. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (2), 15-21. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2024-42-2-15-21
Author Biography

M. MALAKHOVICH, Belarusian State University, Minsk

канд. экон. наук, доц.

References

Баданина Л. П. Диагностика и развитие познавательных процессов. – М.: ФЛИНТА: МПСИ, 2012. – 264 с.

Дружинин В. Н. Психология общих способностей. – СПб.: Питер, 2000. – 386 с.

Иванов Д. Компетентности и компетентностный подход в современном образовании. – М.: Чистые пруды, 2007. – 32 с.

Молохович М. В. Влияние различных форм обучения на развитие познавательных способностей студентов экономических специальностей // Инновационные технологии и образование: материалы Междунар. науч.-практ. конф. / Минск (28 апр. 2022 г.). – Минск, 2022. – Ч. 1. – С. 98–102.

Молохович М. В. Повышение познавательного интереса студентов экономических специальностей к учебной деятельности // Перспективы развития высшей школы: материалы XV Междунар. науч.-метод. конф. / Гродно (5 мая 2022 г.). – Гродно, 2022. – С. 64–67.

Молохович М. В. Развитие познавательных способностей студентов экономических специальностей: способы и средства // Высшая школа: проблемы и перспективы: сб. материалов XIV Междунар. науч.-метод. конф. / Минск (29 нояб. 2019 г.). – Минск, 2019. – C. 150–153.

Молохович М. В. Совершенствование методологических основ развития профессиональных компетенций студентов экономических специальностей: авторский подход // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. Е. Пед. науки. – 2023. – № 2. – С. 6–11.

Озеров В. П., Соловьева О. В. Диагностика и формирование познавательных способностей учащихся. – Ставрополь: Ставропольсервисшкола, 1999. – 112 с.

Остыловская О. А., Манушкина М. М., Шестаков В. Н. Профессиональные компетенции: структура, состав, особенности формирования: учеб. пособие. – Красноярск: Изд-во СФУ, 2020. – 62 с.

Фергюсон Дж. Практическое пособие по развитию компетенций. – М.: Карьера Пресс, 2022. – 640 с.

Формирование универсальных компетенций и гибких навыков: учеб.-метод. пособие / сост. В. А. Хриптович. – Минск: РИВШ, 2023. – 192 с.

Чуланова О. Л. Компетентностный подход в управлении персоналом: учеб. – М.: ИНФРА-М, 2020. – 368 с.

Чуланова О. Л. Управление компетенциями персонала: учеб. – М.: ИНФРА-М, 2020. – 232 с.

Шадриков В. Д. Способности человека. – М.: Ин-т практ. психологии, 1997. – 288 с.