THE RELATIONSHIP BETWEEN THE LEVEL OF EMPATHY OF VOLUNTEER STUDENTS AND VOLUNTEER ACTIVITY
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article considers empathy as a property of a person's personality that contributes to understanding the inner world of another person, familiarization with his life, as well as the implementation of helping behavior in situations of communication and interaction. The authors study empathy in the aggregate of emotional, cognitive and behavioral components, the peculiarities of its manifestation in volunteer activity and the relationship with the activity of student volunteers. Volunteer students studying at different faculties and specialties, in the process of public charity work, improve their communication skills, teamwork skills, develop the ability to listen to another, paraphrase, reflect and mirror emotions, form “soft skills” or “flexible skills” (which include empathy) necessary for successful.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Воеводина С. А., Жукова Т. Л. Мотивационно-ценностные отношения как основа формирования социально-личностных компетенций // Высшее техническое образование: проблемы и пути развития: материалы VII Междунар. науч.-метод. конф. / Минск (20–21 нояб. 2014 г.). – Минск: БГУИР, 2014. – С. 298–299.
Парфенова И. С. Диагностические методики: эмпатия, воспитание в школе // Клас. руководитель. – 2012. – № 3. – С. 27–33.
Певнева А. Н., Филимончик О. Н., Учаева Н. Н. Организация волонтерской деятельности в молодежной среде: практ. пособие / Гом. гос. ун-т им. Ф. Скорины. – Гомель: ГГУ им. Ф. Скорины, 2020. – 47 с.
Тратинко Т. В., Красовская Н. Н. Волонтерская деятельность студенческой молодежи: управленческий аспект // Современная молодежь и общество: сб. науч. ст. – Минск: РИВШ, 2020. – Вып. 8: Социальная, культурная и международная коммуникация молодежи / под науч. ред. И.И. Калачевой. – С. 41–47.
Трухан Ю. А., Красовская Н. Н. Особенности проявления чувства эмпатии у студентов, занимающихся волонтерской деятельностью // Тезисы докладов XV межвузовской научной конференции молодых ученых / Минск (19 апр. 2012 г.). – Минск: ГИУСТ БГУ, 2012. – 248 с.
Тхорик Н. С., Полешук М. С., Барташевич С. А. Социально-психологические характеристики студентов-волонтеров // Межвузовский сборник научных статей с международным участием. – Барановичи, 2019. – № 8. – С. 247–251.
Тхорик Н. С., Тересани Е. Э. Особенности эмпатии у студентов, участвующих в волонтерстве // Содружество наук. Барановичи-2018: материалы XIV Междунар. науч.-практ. конф. молодых исследователей / Барановичи (17 мая 2018 г.): в 3 ч. / редкол.: В. В. Климук (гл. ред.) и др. – Барановичи: БарГУ, 2018. – Ч. 2. – С. 146–148.
Юсупов И. М. Экспресс-диагностика эмпатии // Практикум по экспериментальной и прикладной психологии / под ред. А. А. Крылова. – Л.: Изд. С.-Петерб. ун-та, 1997. – С. 37–43.
Янковская М. В., Алимерзаева А. В. Благотворительный проект волонтерского центра Полоцкого университета «#КреативьДобро!» // Мы – как все!: сб. ст. Междунар. форума, посвящ. Междунар. дню людей с огранич. возможностями / Новополоцк (25 окт. 2023 г.) / Полоц. гос. ун-т им. Евфросинии Полоцкой; под общ. ред. И. А. Поздняковой. – Новополоцк: Полоц. гос. ун-т им. Евфросинии Полоцкой, 2024. – 200 с.
Most read articles by the same author(s)
- S. VAYAVODZINA, T. ZHUKOVA, ACTIVE TRAINING METHODS IN THE FORMATION OF RESEARCH COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2018)
- T. ZHUKOVA, S. VAYAVODZINA, SIMULATION OF THE PROCESS OF PRACTICAL TRAININGOF FUTURE TEACHERS FOR EDICATIONAL ACTIVITIES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2019)
- S. VAYAVODZINA, T. ZHUKOVA, DISTANCE LEARNING AS AN EFFECTIVE FORM OF ORGANIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS IN HIGHER EDUCATION, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2015)