SCALE OF AEROBIC ENDURANCE LEVEL ASSESSMENT FOR GIRLS STUDENTS OF TECHNICAL AND SOCIAL UNIVERSITIES, CLASSIFIED AS A SPECIAL MEDICAL GROUP
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
A 10-point scale for assessing the level of development/manifestation of general aerobic endurance and a 5-level scale for assessing physical fitness based on aerobic endurance for female students who are classified as belonging to a special medical group, I–III (IV) years of study at technical and social universities, based on the actual time taken by the students to cover a distance of 3,000 m in a stadium using running, walking, or a combination of both (at their discretion), have been developed. The structure of student morbidity has been clarified. The methods used were pedagogical observation, mathematical statistics, analysis and generalization of the information obtained, and interpretation of research data using information from literary sources on the research topic.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
L. SHIROKANOVA, International Institute of Management and Entrepreneurship, Minsk
канд. пед. наук, доц.
References
Физическое воспитание учащихся подготовительной медицинской группы / под ред. З. И. Кузнецовой. – М.: Просвещение, 1970. – С. 20.
Матвеев Л. П. Теория и методика физической культуры (общие основы теории и методики физического воспитания; теоретико-методические аспекты спорта и профессионально-прикладных форм физической культуры): учеб. – М.: Физкультура и спорт, 1991. – С. 240.
Купер К. Новая аэробика. – М.: Физкультура и спорт, 1979. – 125 с.
Селуянов В. Н., Сарсания К. С., Заборова В. А. Футбол: проблемы физической и технической подготовки. – Долгопрудный: Интеллект, 2012. – С. 66.
Биохимия мышечной деятельности / Н. И. Волков, Э. Н. Несен, А. А. Осипенко и др. – Киев: Олимп. лит., 2000. – С. 379.
Широканова Л. И. Контроль и его функции в воспитании общей аэробной выносливости у студентов специальной медицинской группы технического университета // Мир спорта. – 2022. – № 4. – С. 105–110.
Шишко В. И. Аномально расположенные хорды: история, эпидемиология, классификация, патогенез основных клинических синдромов // Журнал Гродн. гос. мед. ун-та. – 2007. – № 1(17). – С. 23–27.
Коц Я. М. Спортивная физиология: учеб. – М.: Физкультура и спорт, 1986. – 240 с.
Ширковец Е. А. Динамика биоэнергетических показателей при работе на уровне максимального потребления кислорода // Вестн. спортив. науки. – 2014. – Вып. 2. – С. 41–44.
Широканова Л. И. Оценка и регулирование нагрузки на занятиях физическими упражнениями // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. Е, Пед. науки. – 2016. – № 7. – С. 107–114.
Широканова Л. И. Направленное развитие общей аэробной выносливости в системе профессионального образования как фактор укрепления здоровья курсантов, студентов, спортсменов // Проблемы борьбы с преступностью и подготовки кадров для правоохранительных органов: тез. докл. Междунар. науч.-практ. конф. / Минск (26 февр. 2021 г.). – Минск: Академия МВД, 2021. – С. 385–386.
Most read articles by the same author(s)
- L. SHIROKANOVA, A. SHIROKANOV, DIAGNOSTICS LEVEL OF DEVELOPMENT OF SPEED CAPACITIES FOR PHYSICAL TRAINING OF SPORTSMEN AND CADETS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2019)
- L. SHIROKANOVA, ASSESSMENT AND REGULATION OF PHYSICAL LOAD WHILE TRAINING, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2016)
- L. SHIROKANOVA, SPORTSMEN CAPACITY FULFILLMENT IN OVERCOMING A HALF-MARATHON DISTANCE, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2020)
- L. SHIROKANOVA, К. GAVRILOVETS, А. SHIROKANOV, I. KRUGLIK, SEVENTIETH ANNIVERSARY OF THE PARTICIPATION OF BELARUSIAN ATHLETES AT THE OLYMPIC GAMES OF OUR TIME, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 13 (2022)
- L. SHIROKANOVA, A SCALE OF ASSESSMENTS OF THE LEVEL OF AEROBIC ENDURANCE FOR STUDENTS OF A TECHNICAL UNIVERSITY BELONGING TO A SPECIAL MEDICAL GROUP, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 2 (2023)