PSYCHOLOGICAL WELL-BEING AND PROFESSIONAL MOTIVATION IN STUDENTS AND RETRAINING STUDENTS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article examines psychological well-being and professional motivation among students and retraining students. Refresher course participants demonstrated a negative correlation between extrinsic negative motivation and the Autonomy, Life Goals, Self-Acceptance, Psychological Well-Being, Balance of Effect, and Meaning of Life scales. Students also demonstrated a significant positive correlation between scores on the Environmental Management, Personal Growth, Psychological Well-Being, Meaning of Life, and Humanity as an Open System scales and scores on the Intrinsic Motivation scale. Statistically significant differences were revealed between the groups of students and retraining students in terms of psychological well-being indicators: “Environmental Management”, “Personal Growth”, “Goals in Life”, “Affect Balance”, “Meaningfulness of Life”, “A Person as an Open System”, and “General Psychological Well-Being”. Conclusions were drawn that psychological well-being and professional motivation in these groups of students are interrelated; differences between groups of students in terms of psychological well-being indicators are associated with the stage of professionalization at which each group is located.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
S. ANDRYEWSKAJA, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk
канд. ист. наук, доц.
References
Bradburn N. M. The structure of psychological well-being. – Chicago: Aldine Publishing Company, 1969. – 318 p.
Кричевцова М. С., Сильченко И. В. Влияние самоотношения на психологическое благополучие личности в юности // Психологическое знание в контексте современности: теория и практика: сб. статей по материалам XII Всерос. (с междунар. участием) науч.-практ. конф. / Йошкар-Ола (11–12 авг. 2022 г.) / под ред. И. А. Загайнова, О. Г. Купцовой. – Йошкар-Ола: СТРИНГ, 2022. – С. 45–51.
Кузнецова Е. С. Психологическое благополучие: теоретические подходы [Электронный ресурс] // Психол. газета. – 2017. – 14 дек. – URL: https://psy.su/feed/6510/ (дата обращения: 09.09.2025).
Ryff Carol D. Happiness Is Everything, or Is It? Explorations on the Meaning of Psychological Well-Being // Journal of Personality and Social Psychology. – 1989. – Vol. 57, No. 6. – Р. 1069–1081.
Seligman M. Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. – New York: THE FREE PRESS A Division of Simon & Schuster, Inc., 2002. – 206 р.
Аргайл М. Психология счастья. – 2-е изд. – СПб.: Питер, 2003. – 270 с.
Водяха С. А. Проблема психологического благополучия человека в начале XXI века // Психологическое благополучие современного человека [Электронный ресурс]: материалы Междунар. заоч. науч.-практ. конф. / г. Екатеринбург (11 апр. 2018 г.). / Урал. гос. пед. ун-т; отв. ред. С. А. Водяха. – Екатеринбург: [б. и.], 2018. – URL: https://pureportal.spbu.ru/files/114282899/_._26.10.2023_1_.pdf
Садальская Е. В., Абдразякова А. М., Егиколопов С. Н. Личностные факторы в оценке качества жизни и психологического благополучия // Ежегодник рос. психол. об-ва. – СПб, 2003. – Т. 7. – С. 15–19.
Пахоль Б. Е. Субъективное и психологическое благополучие: современные и классические подходы, модели и факторы // Укр. психол. журнал. – 2017. – № 1(3). – С. 80–104.
Новак Н. Г. Основные подходы к определению психологического благополучия личности в современной психологии // Психол. журнал. – 2008. – № 2(18). – С. 21–25.
Диагностика и формирование психологического благополучия сотрудников с целью профилактики негативных социальных и психологических явлений в профессиональной деятельности: практическое руководство / О. Н. Ракитская, Е. С. Лобанова, О. А. Малышева и др. – Вологда: ВИПЭ ФСИН России, 2022. – 69 с.
Андриевская С. В., Козлова О. А. Иррациональные установки и индекс жизненной удовлетворенности у студентов // Вестн. Псков. гос. ун-та. Сер. Психол.-пед. науки. – 2019. – Вып. 9. – С. 46–56.
Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения. – 4-е изд., стер. – М. : Академия, 2010. – 304 с.
Климов Е. А. Психология профессионала. – М.: Ин-т практ. психологии. – Воронеж: МО-ДЭК, 1996. – 400 с.
Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. – СПб.: Питер, 2000. – 950 с.
Зеер Э. Ф. Психология профессий. – М.: Академ. проект, 2001. – 336 с.
Ермолов Н. А., Карлова Е. Н. Мотивация профессиональной деятельности как научная категория в социальных и гуманитарных науках [Электронный ресурс] // Евраз. науч. журнал. Социол. науки. – 2018. – № 1. – С. 4–6. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/motivatsiya-professionalnoy-deyatelnosti-kak-nauchnaya-kategoriya-v-sotsialnyh-i-gumanitarnyh-naukah/viewer (дата обращения: 04.06.2025).
Шевеленкова Т. Д., Фесенко Т. П. Психологическое благополучие личности // Психол. диагностика. – 2005. – № 3. – С. 95–129.
Замфир К. Удовлетворенность трудом. Мнение социолога: [пер. с рум.] / вступ. ст. А.Д. Мазылу, И.Т. Левыкина. – М.: Политиздат, 1983. – 142 с.
Реан А. А. Психология изучения личности. – М.: Михайлова В. А., 1999. – 288 с.
Most read articles by the same author(s)
- S. ANDRYEWSKAJA, Sh. UMAROVA, YOUNG PERFORMANCE OF PARENTHOOD BELARUS AND TAJIKISTAN, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2021)
- S. ANDRYEWSKAJA, HUANG SHENGTAO, ADAPTATION AND ACADEMIC PERFORMANCE OF CHINESE MASTER'S STUDENTS STUDYING IN BELARUS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2025)