APPLICATION OF FORESIGHT TECHNOLOGIES IN THE MARKETING ACTIVITIES OF MODERN ENTERPRISES
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article discusses the issues of using foresight technologies in marketing activities, provides an analysis of the literature on this topic, analyzes the features of the concepts of "foresight" and "forecasting". The list of factors that must be taken into account when developing a marketing scenario plan and a list of foresight participants are proposed. The scripts of the enterprise marketing plan developed by the author are presented.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O. SHAVLYUGA, Polotsk State University
канд. экон. наук
References
Соколов, А.В. Форсайт: взгляд в будущее / А.В. Соколов // Форсайт. – 2007. – № 1. – С. 8–15.
Гапоненко, Н.В. Форсайт: теория, методология, опыт / Н.В. Гапоненко. – М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2008. – 239 с.
Семенова, Н.Н. Форсайт в условиях глобализации / Н.Н. Семенова // Наука. Инновации. Образование. – 2008. – № 5. – С. 25–43.
Гончаров, В.В. Исследования по технологическому предвидению. Зачем они необходимы Республике Беларусь? [Электронный ресурс] / В.В. Гончаров, А.В. Марков, А.А. Успенский. – Минск, 2009. – Режим доступа: http://ictt.by. – Дата доступа: 05.09.2020.
Шавлюга, О.А. Форсайт в маркетинге: понятие и применение / О.А. Шавлюга // Устойчивое развитие экономики: состояние, проблемы, перспективы : сб. тр. XI междунар. науч.–практ. конф., 21 апр. 2017 г., Пинск,/ Министерство образования Республики Беларусь [и др.] ; редкол.: К.К. Шебеко [и др.]. – Пинск : ПолесГУ, 2017. – С. 237–238.
Most read articles by the same author(s)
- O. SHAVLYUGA, MARKETING AS A FACTOR OF INCREASING THE EXPORT OF GOODS OF BELARUSIAN ENTERPRISES UNDER ECONOMIC SANCTIONS, Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and legal sciences: No. 12 (2022)
- O. SHAVLYUGA, METHODOLOGY FOR MODELING THE BEHAVIOR OF AN ENTERPRISE IN A COMPETITIVE ENVIRONMENT, Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and legal sciences: No. 13 (2021)
- O. SHAVLYUGA, FOC-S-METHOD OF ESTIMATING THE EFFICIENCY OF THE MARKETING OF THE ENTERPRISE, Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and legal sciences: No. 14 (2018)
- O. SHAVLYUGA, APPLICATION OF ADAPTIVE SCENARIO MODEL OF MARKETING PLANNING AT ENTERPRISES IN THE REPUBLIC OF BELARUS, Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and legal sciences: No. 13 (2019)