APPLICATION OF ADAPTIVE SCENARIO MODEL OF MARKETING PLANNING AT ENTERPRISES IN THE REPUBLIC OF BELARUS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article discusses the planning of marketing activities in the enterprise, provides an overview of approaches to the concept of scenario planning and provides an analysis of literary sources devoted to this topic. An adaptive-scenario model of enterprise marketing planning is proposed, which is aimed at taking into account the dynamism of the external environment, interaction with stakeholders and development of corresponding marketing scenarios. Issues of interaction of subjects in the traditional and proposed adaptive-scenario model of marketing planning are considered. The author's methodology of development of scenarios of marketing activity is presented, its stages and advantages are described.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Рингланд, Д. Сценарное планирование для разработки бизнес-стратегии : пер. с англ. / Д. Рингланд. – 2-е изд. – М. : Диалектика, 2008. – 560 с.
Аакер, Д.А. Стратегическое рыночное управление / Д.А. Аакер ; пер. с англ. Е. Виноградова ; под ред. С.Г. Божук. – 7-е изд. – СПб. : Питер, 2011. – 496 с.
Линдгрен, М. Сценарное планирование: связь между будущим и стратегией / М. Линдгрен, Х. Бандхольд ; пер. с англ. И. Ильиной. – М. : Олим-Бизнес, 2009. – 233 с.
Попов, С.А. Стратегическое управление [Электронный ресурс] : 17-модул. программа для менеджеров «Управление развитием организации». Модуль 4 / С. А. Попов. – М. : ИНФРА-М, 1999. – Режим доступа: https://refdb.ru/look/2948565-pall.html. – Дата доступа: 20.09.2019.
Шавлюга, О.А. Моделирование маркетинговой деятельности на предприятиях в Республике Беларусь / О.А. Шавлюга // Устойчивое развитие экономики: состояние, проблемы, перспективы : сб. тр. XIII междунар. науч.-практ. конф., Пинск, 26 апр. 2019 г. / Полесский гос. ун-т / М-во образования Респ. Беларусь [и др.] ; редкол.: К.К. Шебеко [и др.]. – Пинск : ПолесГУ, 2019. – С. 187–189.
Акулич, И.Л. Маркетинг : учеб. / И.Л. Акулич. – 7-е изд., перераб. и доп. – Минск : Выш. шк., 2010. – 525 с.
Голубков, Е.П. Планирование маркетинга [Электронный ресурс] / Е.П. Голубков. – Режим доступа: http://www.mavriz.ru/articles/2002/5/306.html. – Дата доступа: 18.09.2019.
Данько, Т.П. Управление маркетингом = Marketing management : учеб. / Т.П. Данько. – Изд. 2-е, перераб. и доп. – М. : ИНФРА-М, 2001. – 334 с.
Most read articles by the same author(s)
- O. SHAVLYUGA, MARKETING AS A FACTOR OF INCREASING THE EXPORT OF GOODS OF BELARUSIAN ENTERPRISES UNDER ECONOMIC SANCTIONS, Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and legal sciences: No. 12 (2022)
- O. SHAVLYUGA, METHODOLOGY FOR MODELING THE BEHAVIOR OF AN ENTERPRISE IN A COMPETITIVE ENVIRONMENT, Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and legal sciences: No. 13 (2021)
- O. SHAVLYUGA, APPLICATION OF FORESIGHT TECHNOLOGIES IN THE MARKETING ACTIVITIES OF MODERN ENTERPRISES, Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and legal sciences: No. 13 (2020)
- O. SHAVLYUGA, FOC-S-METHOD OF ESTIMATING THE EFFICIENCY OF THE MARKETING OF THE ENTERPRISE, Vestnik of Polotsk State University. Part D. Economic and legal sciences: No. 14 (2018)