RAISING TEACHERS AWARENESS ON PREVENTION OF CYBERBULLYING IN TEENAGERS

Main Article Content

S. ASTAPCHUK
K. LAPATSINA

Abstract

The article points out the need for informational and psychological personality safety of teenagers, as they are active users of of the Internet and social networks thus they are often victims of online bullying or they are bullies. The concept of cyberbullying and its features are considered. In the empirical research, it was found that the awareness of adults (teachers and parents) about the prevalence of cyberbullying among adolescents is at a low level. Teachers’ sessions to raise awareness on cyberbullying were developed and tested.

Article Details

How to Cite
ASTAPCHUK, S., & LAPATSINA, K. (2021). RAISING TEACHERS AWARENESS ON PREVENTION OF CYBERBULLYING IN TEENAGERS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 91-93. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/1115
Section
Psychology

References

Внебрачных, Р.А. Троллинг как форма социальной агрессии в виртуальных сообществах / Р.А. Внебрачных // Вестн. Удмур ун-та. Сер. Философия. Психология. Педагогика. – 2015. – № 1. – С. 48–51.

Информационно-психологическая безопасность личности [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://forpsy.ru/works/informatsionno-psihologicheskaya-bezopasnost-lichnosti/. – Дата доступа: 03.05.2020.

Лопатина, Е.В. Особенности кибербуллинга у подростков / Е.В. Лопатина, С.В. Остапчук // Пед. диалог. – 2020. – № 3 (33). – С. 58–67.

Парфентьев, У. Киберагрессоры / У. Парфентьев // Дети в информационном обществе. – 2009. – Вып. 2. – С. 66–67.

Писарь, О.В. Технология формирования личной безопасности студентов на основе компетентностного подхода /О.В. Писарь, Н.Б. Пугачева // Вестн. НЦ БЖД. – 2010. – № 1 (3). – С. 36–44.

Прудникова, М.С. Психолого-педагогические детерминанты безопасного поведения детей в образовательной среде / М.С. Прудникова // Актуальные проблемы психологического знания. – 2010. – № 1. – С. 87–92.

Чеботарева, Т.В. Интернет-безопасность несовершеннолетних: миф или реальность / Т.В. Чеботарева. – Саратов : Сарат. гос. юрид. акад., 2013. – 56 c.

Черкасенко, О.С. Социальная сеть как разновидность социальной коммуникации / О.С. Черкасенко // Вопросы педагогики и психологии : материалы 36 междунар. конф. − 2015. − № 3. – С. 141–142.

Rice, P. The adolescent: development, relationships and culture / P. Rice, K. Dolgin. – 10th ed. – Boston (MA) : Allyn and Bacon, 2002. – 596 р.

A Majority of Teens Have Experienced Some Form of Cyberbullying [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.pewresearch.org/internet/2018/09/27/a-majority-of-teens-have-experienced-some-form-of-cyberbullying/. – Дата доступа: 02.09.2021.

Social Media, Social Life: Teens Reveal Their Experiences [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.commonsensemedia.org/research/social-media-social-life-2018. – Дата доступа: 02.09.2021.

Summary of Our Cyberbullying Research (2007–2019) [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://cyberbullying.org/summary-of-our-cyberbullying-research. – Дата доступа: 02.09.2021.