DIAGNOSTICS OF MORAL SELF-DEVELOPMENT OF PERSONALITY TEACHING FROM SOCIAL RISK CATEGORIES
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The solution of problems of family trouble and deviant behavior of students remains a necessary part of the
practical activities of teachers, class teachers, specialists in social, educational and psychological services. When
organizing and implementing preventive work of educational institutions, it is advisable to use diagnostic tools
to identify students from the categories of social risk and determine the level of their moral self-development.
These scientific and methodological aspects were developed by the author within the framework of the scientific
theme No.G18-136 “Creating a model of pedagogical space for moral self-development of students from social
risk categories”, funded by the Belarusian Republican Foundation for Basic Research. The article contains
a justification of the choice of methods and methods for diagnosing the moral upbringing of adolescent students
referred to a potential risk group due to problems in behavior, development, and family education.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
L. SELIVANOVA, Francisk Skorina Gomel State University
канд. пед. наук, доц.
References
Загвязинский, В.И. Методология и методы психолого-педагогического исследования: учеб. пособие / В.И. Загвязинский, Р. Атаханов. – 7-е изд., стер. – М.: Академия, 2012. – 206, [1] с.
Образцов, П.И. Методология, методы и методика педагогического исследования : учеб. пособие / П.И. Образцов. – Орел : Орлов. гос. ун-т им. И.С. Тургенева, 2016. – 134 с.
Новиков, А.М. Методология: словарь системы основных понятий / А.М. Новиков, Д.А. Новиков. – М. : Либроком, 2013. – 208 с.
Инструкция о порядке выявления несовершеннолетних, нуждающихся в государственной защите [Электронный ресурс] : утв. постановлением М-ва образования Респ. Беларусь, 28 июля 2004 г., № 47 // Нац. правовой Интернет-портал Респ. Беларусь. – Режим доступа: http://www.pravo.by/document/?guid=3961&p0=W20411511. – Дата доступа: 05.01.2019.
Рожков, М.И. Профилактика наркомании у подростков : учеб.-метод. пособие / М.И. Рожков, М.А. Ковальчук. – М. : ВЛАДОС, 2018. – 142 с.
Леонтьев, Д.А. Тест жизнестойкости / Д.А. Леонтьев, Е.И. Рассказова. – М. : Смысл, 2006. – 63 с.
Мадди, С. Смыслообразование в процессе принятия решений / Сальваторе Р. Мадди // Психологический журнал. – 2005. – Т. 26, № 6. – С. 87–101.
Фоминова, А.Н. Жизнестойкость личности : моногр. / А.Н. Фоминова. – М. : МПГУ, 2012. – 152 с.
Фетискин, Н.П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп : учеб. пособие для вузов / Н.П. Фетискин, В.В. Козлов, Г.М. Мануйлов. – М. : Изд-во Ин-та психотерапии, 2002. – 488 с.
Социально-нравственные ценности и качества : сб. науч. статей / редкол.: Ф.В. Кадол (науч. ред.), В.П. Горленко (отв. ред.), Л.И. Селиванова [и др.] ; М-во образования Респ. Беларусь, Гомельский гос. ун-т им. Ф. Скорины. – Гомель : ГГУ им. Ф. Скорины, 2013. – 204 с.
Most read articles by the same author(s)
- L. SELIVANOVA, REQUIREMENT OF SELF-DEVELOPMENT OF PUPILS AND STUDENTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2015)
- L. SELIVANOVA, PROGRAMMING ACTIVITIES OF SOCIAL, PEDAGOGICAL AND PSYCHOLOGICAL SERVICES AS A MEANS OF SPECIALISTS' SELF-DEVELOPMENT, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2015)