REDUCTION OF SECONDARY DEFECTS IN ADOLESCENTS WITH DISORDERS OF THE MUSCULOSKELETAL SYSTEM

Main Article Content

E. KHUDZIKOVA
S. ASTAPCHUK

Abstract

The results of a research devoted to the study of such features of adolescents with disabilities as aggression, alexithymia and neuroticism are presented. The article also provides an assessment of the psychocorrective impact on reducing the above-mentioned personality traits of adolescents. As a result of the study, it was found that adolescents with diseases of the musculoskeletal system of both sexes are prone to alexithymia, a high level of aggressive behavior expressed by hostility, anger and physical aggression, and to neuroticism. After the psychocorrective work carried out with them, aimed at reducing these secondary defects, there were significant changes in the level of all the studied personal characteristics of adolescents.

Article Details

How to Cite
KHUDZIKOVA, E., & ASTAPCHUK, S. (2020). REDUCTION OF SECONDARY DEFECTS IN ADOLESCENTS WITH DISORDERS OF THE MUSCULOSKELETAL SYSTEM. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 88-92. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/212
Section
Pedagogy

References

Журавский, В. Обзор положения детей-инвалидов и молодых инвалидов в Беларуси [Электронный ресурс] // Режим доступа: belapdi.org/wp-content/uploads/2017/12/Obzor-o-polozhenii-detej-invalidov-i-molodyh-invalidov-v-Belarusi_11-1.pdf. – Дата доступа: 06.02.2019.

Шипицына, Л.М. Психология детей с нарушением функций опорно-двигательного аппарата / Л.М. Шипицына, И.И. Мамайчук. – М. : ВЛАДОС, 2004. – 368 с. – (Коррекционная педагогика).

Попожаева, Н.С. Дети-инвалиды / Н.С. Попожаева // Социальная защита. – 2000. – № 2. – С. 12–17.

Яфарова, С.Ш. Состояние здоровья и проблемы детей с ограниченными возможностями / С.Ш. Яфарова, З.М. Аминова, С.Я. Волгина // Социальная педиатрия и организация здравоохранения. – 2007. – Т. 6, № 5. – С. 34–42.

Андреева, О.С. Актуальные проблемы инвалидности и пути медико-социальной реабилитации инвалидов / О.С. Андреева. – М. : Логос,1997. – 250 с.

Юткина, О.С. Изучение уровня алекситимии у детей школьного возраста/ О.С. Юткина // Современные проблемы науки и образования. – 2017. – № 2. – С. 56–63.

Georiou, E. Describe Your Feelings: Body Illusion Related to Alexithymia in Adolescence / E. Georiou, S. Mai, O. Pollas [Electronic resource]. – Access mode: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2016.01690/full#B19. – Date of access: 02.06.2020.

Ефимова, Н.Ю. Агрессивность подростков с ограниченными возможностями здоровья // Сиб. пед. журнал. – 2014. – № 2. – С. 160–164.

Берковец, Л. Агрессия. Причины, последствия и контроль / Л. Берковец. – СПб. : Прайм-ЕВРОЗНАК, 2004. – 507 с.

Блинков, Ю.А. Основы формирования полноценной жизнедеятельности детей с ограниченными возможностями / Ю.А. Блинков, Е.А. Губарев. – Курск : КГМУ, 1999. – 432 с.

Трунов, Д.Г. Виды и механизмы функциональной алекситимии / Д.Г. Трунов // Вестн. Перм. ун-та. Сер. Философия. Психология. Социология. – 2010. – № 2 (2). – С. 93–99.

Шипицына, Л.М. Детский церебральный паралич / Л.М. Шипицына, И.И. Мамайчук. – М. : Дидактика Плюс, 2004. – 520 с.

Шереги, Ф.Э. Дети с особыми потребностями. Социологический анализ / Ф.Э. Шереги. – М. : ЦСП, 2003. – 142 с.