INTERRELATION OF POSTTRAUMMATIC STRESS DISORDER WITH CREATIVE ACTIVITY, HARDINESS AND NEUROMENTAL ADAPTATION

Main Article Content

I. FRUTSKAYA
I. ANDREYEVA

Abstract

The article analyzes the results of the study of the relationship between posttraumatic stress disorder (PTSD) and creative activity in adulthood (N = 150). It was revealed that there are gender differences in the indicators of creative activity and neuromental adaptation. Types of normative and traumatic personal development are distinguished. They are differs in the nature of the relationship between PTSD, neuromental adaptation and hardiness.

Article Details

How to Cite
FRUTSKAYA, I., & ANDREYEVA, I. (2017). INTERRELATION OF POSTTRAUMMATIC STRESS DISORDER WITH CREATIVE ACTIVITY, HARDINESS AND NEUROMENTAL ADAPTATION. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 117-121. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3041
Section
Psychology
Author Biography

I. ANDREYEVA, Polotsk State University

канд. психол. наук, доц.

References

Психогении в экстремальных условиях / Ю.А. Александровский [и др.].– М. : Медицина, 1991. – 195 с.

Тарабрина, Н.В. Практикум по психологии посттравматического стресса / Н.В. Тарабрина. – СПб. : Питер, 2001. – 272 с.

Маклаков, А.Г. Личностный адаптационный потенциал: его мобилизация и прогнозирование в экстремальных условиях / А.Г Маклаков / Психол. журн. – 2001. – Т. 22. – № 1. – С. 16–24.

Maddi, S.R. Hardiness and Mental Health / S.R. Maddi, D.M. Khoshaba // Journal of Personality Assessment. – 1994. – Vol. 63. – № 2. – Р. 265–274.

LaGreca. The Psychosocial factors in surviving stress. Special Issue: Survivorship: The other side of death and dying / LaGreca // Death studies – 1985. – Vol. 9. – № 1. – Р. 23–36.

Фруцкая, И.В. Значение мульттерапии для развития эмоционального интеллекта и коррекции страхов у детей старшего дошкольного и младшего школьного возраста / И.В. Фруцкая // НИРС 2013 : сб. науч. работ студентов Респ. Беларусь / редкол.: А.И. Жук (пред.) [и др.]. – Минск : Изд. центр БГУ, 2014. – С. 448.

Митина, Л.М. Учитель как личность и профессионал. Психологические проблемы / Л.М. Митина. – М. : Дело, 1994. – 216 с.

Осин, Е.Н. Краткая версия теста жизнестойкости: психометрические характеристики и применение в организационном контексте / Е.Н. Осин, Е.И. Рассказова // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. – 2013. – № 2. – С. 147–165

Гурвич, И.Н. Тест нервно-психической адаптации / И.Н. Гурвич // Вестн. гипнологии и психотерапии. – 1992. – № 3. – С. 46–53.

Рахматуллина, О.В. Гендерные особенности нервно-психической адаптации студентов колледжа / О.В. Рахматуллина // Психология и педагогика XXI века: теория, практика и перспективы : материалы II Междунар. науч.-практ. конф., Чебоксары, 12 марта 2015 г. / редкол.: О. Н. Широков [и др.]. – Чебоксары : Интерактив плюс, 2015. – 198 с.

Андреева, И.Н. Азбука эмоционального интеллекта / И.Н. Андреева. – СПб. : БХВ-Петербург, 2012. – 288 с.

Малышев, И.В. Взаимосвязь синдрома эмоционального выгорания и ценностной сферы личности в процессе профессиональной социализации в экстремальных условиях // Изд. Сарат. Ун-та. Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика. – 2010. – Т. 10, вып. 4. – С. 74–78.