APPLICATIONS DEVELOPED IN COMPUTER ALGEBRA SYSTEMS: METHODOLOGICAL ASPECTS OF IMPLEMENTATION IN TEACHING MATHEMATICS TO STUDENTS OF TECHNICAL SPECIALTIES

Main Article Content

A. MATELENАK
V. VAKUL'CHIK
T. ZAVISTOVSKAYA

Abstract

This article presents the development and design of methodological aspects of using applications developed in computer algebra systems (CAS). A step-by-step methodology for including CAS in the practice of teaching mathematics and computer science is presented. Specific methodological tools for the organizational and managerial activities of a teacher in teaching students how to effectively use CAS to solve educational and applied problems are identified. The specified methodological aspects of implementing the use of CAS are specified using examples of organizing students' cognitive activity in the process of solving individual professionally oriented problems.

Article Details

How to Cite
MATELENАK A., VAKUL’CHIK, V., & ZAVISTOVSKAYA, T. (2025). APPLICATIONS DEVELOPED IN COMPUTER ALGEBRA SYSTEMS: METHODOLOGICAL ASPECTS OF IMPLEMENTATION IN TEACHING MATHEMATICS TO STUDENTS OF TECHNICAL SPECIALTIES. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (1), 56-62. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2025-43-1-56-62
Author Biographies

A. MATELENАK, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk

канд. пед. наук, доц.

V. VAKUL'CHIK, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk

канд. пед. наук, доц.

References

Мателенок А.П., Вакульчик В.С. Теоретико-методологические основы проектирования и реализации учебно-методического комплекса нового поколения по математике. – Новополоцк: Полоц. гос. ун-т им. Евфросинии Полоцкой, 2023. – 232 с.

Бровка Н.В. Интеграция теории и практики обучения математике как средство повышения качества подготовки студентов. – Минск: БГУ, 2009. – 243 с.

Дифференциальные уравнения. Практикум: учеб. пособие / Л.А. Альсевич, С.А. Мазаник, Г.А. Расолько и др. – Минск: Высш. шк., 2012. – 382 с.

Черняк А.А., Черняк Ж.А. УМК по высшей математике для инженерно-экономических специальностей. – Минск: Харвест, 2009. – 350 с.

Мателенок А.П., Вакульчик В.С. Эффективные формы обучения химиков-технологов: интегрированный модуль // Инженерное образование. – 2023. – № 34. – С. 29–45.

Реализация междисциплинарной интеграции математики и специальных дисциплин в обучении студентов химико-технологического профиля / А.П. Мателенок, И.В. Бурая, Е.В. Молоток и др. // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. Е, Пед. науки. – 2023. – № 2. – С. 12–18.

Makarov E.G. Inzhenernye raschety v Mathcad 15 [Engineering calculations in Mathcad 15]. – SPb.: Piter Publ., 2011. – 400 p.

Bianco F., Pezzo E. D. Scat-Cad: a Mathcad 2000 professional package to model the energy decay due to seismic attenuation // Computers & Geosciences. – 2002. – Vol. 28, No. 7. – P. 851–855. – EDN AXSJNV.

Специальные главы высшей математики: учеб.-метод. комплекс: в 2 ч. / В.С. Вакульчик, Ф.Ф. Яско, В.А. Жак и др.; под общ. ред. В.С. Вакульчик, Ф.Ф. Яско. – Новополоцк: ПГУ, 2013. – Ч. 1. – 136 с.

Специальные главы высшей математики: учеб.-метод. комплекс: в 2 ч. / В.С. Вакульчик, Ф.Ф. Яско, В.А. Жак и др.; под общ. ред. В.С. Вакульчик, Ф.Ф. Яско. – Новополоцк: ПГУ, 2017. – Ч. 2. – 168 с.