DIFFERENCES BETWEEN ADOLESCENTS WITH VARIOUS EXPERIENCES OF DOMESTIC VIOLENCE IN PEROSNALITY TRAITS AND STATES
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article examines the differences in certain personality traits and states between adolescents who experienced and did not experience domestic violence. The data obtained during the study indicated significant differences between these two groups of adolescents in personal anxiety, self-esteem, and aggressiveness. Adolescents who have not been subjected to domestic violence are characterized by an average level of personality, a high level of self-esteem and a low level of aggression, while adolescents with domestic violence experience have a higher level of personal anxiety, a low level of self-esteem and a high level of aggression.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Кириллова Н. В. Психологические последствия домашнего насилия у детей и подростков // Психология и педагогика: современные исследования. – 2020. – № 4. – С. 45– 52.
Федорова М. П. Физические и психоэмоциональные последствия насилия в семье // Здоровье подростков. – 2023. – Т. 5, № 4. – С. 77– 89.
Лебедева Н. И. Буллинг и его связь с домашним насилием среди подростков // Социальная психология. – 2022. – № 1, Т. 9. – С. 45–52.
Бойко И. Б. Проявление агрессивности несовершеннолетних осужденных женского пола // Вопросы психологии. – 1993. – № 4. – С. 28–31.
Громова Е. В. Влияние насилия в семье на эмоциональное состояние детей // Науч. тр.: Психология и образование. – 2019. – № 7. – С. 112–119.
Марголина И. А. Физическое насилие в раннем возрасте и его последствия для психического здоровья в возрастной динамике [Электронный ресурс] // Психическая депривация детей в трудной жизненной ситуации: образовательные технологии профилактики, реабилитации, сопровождения. – URL: https://psyjournals.ru/nonserialpublications/childdeprivation/contents/68981 (дата обращения: 07.06.2025).
Петрова Е. Н. Повторение цикла насилия в отношениях подростков // Психология и семья. – 2022. – № 3, Т. 10. – С. 60–72.
Смирнова А. В. Влияние домашнего насилия на физическое здоровье подростков // Журн. мед. психологии. – 2021. – № 2, Т. 7. – С. 88–95.
Изотова М. Х., Земляных М. В. Отношение к себе подростков, подвергающихся жестокому обращению в семье [Электронный ресурс] // Психол. газета. – 2021. – URL: https://psy.su/feed/9157/ (дата обращения: 07.06.2025).
Дементий Л. И., Колодина А. В. Применение физических наказаний в семье как фактор проявления агрессивности и акцентуаций характера подростка [Электронный ресурс] // Вестн. ОмГУ. – 2013. – № 2(68). – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/primenenie-fizicheskih-nakazaniy-v-semie-kak-faktor-proyavleniya-agressivnosti-i-aktsentuatsiy-haraktera-podrostka (дата обращения: 07.06.2025).
Колодина А. В. Личностные и поведенческие особенности подростков, подвергающихся физическому насилию в семье с различной частотой [Электронный ресурс] // Вестн. ОмГУ. – 2015. – № 2. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/lichnostnye-i-povedencheskie-osobennosti-podrostkov-podvergayuschihsya-fizicheskomu-nasiliyu-v-semie-s-razlichnoy-chastotoy (дата обращения: 07.06.2025).
Most read articles by the same author(s)
- S. ASTAPCHUK, M. KLIASHCHONAK, RELATIONSHIP BETWEEN MARITAL SATISFACTION AND EMOTIONAL LABOR IN WOMEN, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2019)
- S. ASTAPCHUK, M. BURLAKOVA, RELATIONSHIP OF CODEPENDENCY AND SOVEREIGNTY OF STUDENTS’ PSYCHOLOGICAL SPACE, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2024)
- S. ASTAPCHUK, K. LAPATSINA, RAISING TEACHERS AWARENESS ON PREVENTION OF CYBERBULLYING IN TEENAGERS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2021)
- E. KHUDZIKOVA, S. ASTAPCHUK, REDUCTION OF SECONDARY DEFECTS IN ADOLESCENTS WITH DISORDERS OF THE MUSCULOSKELETAL SYSTEM, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2020)
- S. ASTAPCHUK, A. KRYLOVA, EVALUATION OF THE WORKSHOP FOR PARENTS ON NON-VIOLENT METHODS OF UPBRINGING, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2022)
- S. ASTAPCHUK, H. KALUHINA, THE USE OF PSYCHOLOGICAL TRAINING FOR EFFECTIVE CHOICE OF FAMILY ROLES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2018)
- S. ASTAPCHUK, S. PUHACH, GENDER SOCIALIZATION OF PRESCHOOL CHILDREN IN FAMILY CONDITIONS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2017)
- S. ASTAPCHUK, Ya. MYADEL, DIFFERENCES BETWEEN BOYS AND GIRLS INVOLVED IN COMPUTER GAMES IN MANIFESTATION OF AGGRESSION IN ADOLESCENCE, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 2 (2023)
- S. ASTAPCHUK, Я. А. ГУГНИНА, THE RELATIONSHIP BETWEEN EATING DISORDERS AND ATTACHMENT STYLE IN STUDENTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2025)
- S. ASTAPCHUK, E. TIKHANAVA, NEGATIVE PEROSNALITY TRAITS AND STATES IN STUDENTS WITH DIFFERENT CHILDHOOD EXPERIENCES OF DOMESTIC VIOLENCE, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 2 (2024)