THE INTERCONNECTION OF THE "DARK TRIAD" AND THE PECULIARITIES OF SELFPRESENTATION IN SOCIAL NETWORKS AMONG YOUTH AND GIRLS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The relationships between the «Dark Triad» and the features of self-presentation in social networks among students: boys and girls, have been analyzed. The purpose of the study is to identify the nature of the relationship between the components of the «Dark Triad» and indicators of self-presentation in social networks among boys and girls. The following methods were used: «Questionnaire of self-presentation in a social network» (authors: M. Michikyan, J. Dennis, K. Subram, adapted by D. S. Kornienko, N. A. Rudnova, E. A. Gorbushina, F. V. Derisha), «School of perfectionist self-presentation» (author: P. Hewitt, in adapted by A. A. Zolotaryova), «The Dark Dozen Questionnaire» (authors: P. Jonason, G. Webster adapted by T. V. Kornilova, S. A. Kornilova, M. A. Chumakova). The Spearman rank correlation coefficient was used to process the results.
Significant moderate positive relationships were found in both sexes: 1) between the «Dark Triad» component «Machiavellianism» and the indicators of self-presentation in social networks «Perfectionistic Self-Presentation Scale» and «Demonstration of Perfection»; 2) between the «Dark Triad» component «Narcissism» and the indicators of selfpresentation in social networks «Scale of Perfectionistic Self-Presentation» and «Demonstration of Perfection».
The following significant moderate positive relationships are specific to young men: 1) between the Dark Triad component «Machiavellianism» and such indicators of self-presentation in social networks as «Perfectionistic Self- Presentation Scale» and «Demonstration of Perfection»; 2) between the Dark Triad component «Narcissism» and indicators of self-presentation in social networks such as «Perfectionistic Self-Presentation Scale», «Demonstration of Perfection », «Behavioral Non-Manifestation of Imperfection» and «Realistic Display Self».
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
N. RADCHIKOVA, Московский государственный психолого-педагогический университет
канд. психол. наук, доц.
I. ANDREYEVA, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk
канд. психол. наук, доц.
References
Егорова М. С., Ситникова М. А., Паршикова О. А. Адаптация Короткого опросника Темной триады [Электронный ресурс] // Психол. исследования. – Режим доступа: https://psystudy.ru/index.php/num/article/view/1052?articlesBySimilarityPage=3 (дата обращения: 26.08.2025).
Знаков В. В. Макиавеллизм, манипулятивное поведение и взаимопонимание в межличностном общении // Вопросы психологии. – 2002. – № 6. – С. 22–53.
Егорова М. С., Паршикова О. А., Ситникова М. А. Половые различия по показателям Темной триады [Электронный ресурс] // Психол. исследования. – Режим доступа: https://psystudy.ru/index.php/num/article/view/566 (дата обращения: 26.08.2025).
Дериш Ф. В. Симптомокомплекс «Темная триада» во взаимосвязи с базовыми свойствами личности // Вестн. Перм. гос. гуманитар.-пед. ун-та. Сер. № 1, Психол. и пед. науки. – 2015. – № 1. – С. 18–27.
Соколова Е. Т. Нарциссизм как клинический и социокультурный феномен // Вопросы психологии. – 2009. – № 1. – С. 67–80.
Корягина Н. А. Самопрезентация и убеждающая коммуникация: учеб. и практикум для вузов. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: Юрайт, 2024. – 378 с.
Корниенко Д. С., Руднова Н. А., Горбушина Е. А. Психометрические характеристики шкалы самопрезентации в социальной сети [Электронный ресурс] // Психол. исследования. – Режим доступа: https://psystudy.ru/index.php/num/article/view/153?fontstyle=f-smaller (дата обращения: 26.08.2025).
Золотарева А. А. Адаптация методики «Шкала перфекционистской самопрезентации» П. Хьюитта / Психол. журнал. – 2011. – № 6. – С. 59–66.
Лимасова С. П., Чеснокова Л. В. Особенности самопрезентации студенческой молодежи в социальной сети (на примере социальной сети Вконтакте) // Омские социал.-гуманитар. чтения. – 2023. – № 6. – С. 44–48.
Методика диагностики личностных черт «Темной триады»: апробация опросника «Темная дюжина» / Т. В. Корнилова, С. А. Корнилов, М. А. Чумакова и др. // Психол. журнал. – 2015. – № 2. – С. 99–112.
Дериш Ф. В. Половые особенности взаимосвязи Темной триады личности и эмоционального интеллекта // Вестн. Перм. ун-та. Сер. Философия. Психология. Социология. – 2019. – № 5. – С. 356–371.
Горбушина Е. А. Особенности самопрезентации в социальных сетях с учетом половых различий [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://psystudy.ru/index.php/num/article/view/1434 (дата обращения: 15.09.2025).
Коновалова А. В. Перфекционизм и перфекционистская самопрезентация в социальных сетях // Вестн. РГГУ. Сер. Психология. Педагогика. Образование. – 2020. – № 2. – С. 151–165.
Корниенко Д. С., Руднова Н. А., Горбушина Е. А. Особенности самопрезентации в социальной сети в связи с чертами Большой Пятерки и Темной триады // Вестн. Удмурт. ун-та. Сер. Философия. Психология. Педагогика. – 2021. – № 5. – С. 45–53.
Белинская Е. П., Прилуцкая П. Ю. Взаимосвязь виртуального социального статуса и личностных особенностей пользователей социальной сети Инстаграм // Вестн. РГГУ. Сер. Психология. Педагогика. Образование. – 2019. – № 4. – С. 116–130.
Щипицина А. С. Методики измерения перфекционизма // Вестн. Перм. гос. гуманитар.-пед. ун-та. Сер. № 1, Психол. и пед. науки. – 2014. – № 1. – С. 235–246.
Most read articles by the same author(s)
- A. PARTASEVICH, I. ANDREYEVA, DIFFERENCES IN THE LEVEL OF HAPPINESS, LIFE SATISFACTION, PSYCHOLOGICAL AND SUBJECTIVE SOCIAL WELL-BEING AMONG STUDENTS DUE TO THE PRESENCE OF CLOSE RELATIONSHIPS BETWEEN THEM, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2022)
- S. ROGOVA, I. ANDREYEVA, DIFFERENCES IN THE EXPRESSION OF CREATIVITY AND TOLERANCE FOR UNCERTAINTY BETWEEN UNIVERSITY PROFESSORS AND TEACHERS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2021)
- T. GROM, I. ANDREYEVA, THE JOINT INFLUENCE OF INTERPERSONAL NEEDS AND PARENTING STYLE ON THE INTRAPERSONAL CONFLICT OF ADOLESCENTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2023)
- E. VANSHINA, I. ANDREYEVA, THE RELATIONSHIP BETWEEN INDICATORS OF ATTACHMENT IN CLOSE AND ROMANTIC RELATIONSHIPS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 2 (2024)
- K. ASTRAUKH, I. ANDREYEVA, DIFFERENCES BETWEEN ADOLESCENTS WITH DEVIANT AND NORMATIVE BEHAVIOR IN THE EXPRESSION OF HABILITY AND ITS COMPONENTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2023)
- V. TSYPLYAKOVA, I. ANDREYEVA, DIFFERENCES IN THE NATURE OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE COLOR TYPE OF BEHAVIOR AND SEXUAL ATTITUDES IN BOYS AND GIRLS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2024)
- I. ANDREYEVA, Y. IVANOVA, THE INTERRELATIONSHIP OF ASSESSMENTS OF AUTHORITY, EMOTIONAL ATTRACTIVENESS AND PERSONAL CHARACTERISTICS OF TEACHERS BY STUDENTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2024)
- А. POKORO, I. ANDREYEVA, GENDER DIFFERENCES IN THE CORRELATION BETWEEN HUMOR STYLE AND ANTISOCIAL CREATIVITY IN STUDENTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2024)
- A. VYRVICH, I. ANDREYEVA, RELATIONSHIP BETWEEN URGENT ADDICTION, EMOTIONAL BURNOUT SYNDROME AND PROCRASTINATION IN TEACHERS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2020)
- V. TRASHKOVA, I. ANDREYEVA, THE INTERRELATION OF THE COMPONENTS OF RESPONSIBILITY AND LIFE VALUES AMONG INDUSTRIAL WORKERS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2025)