YOUNG PERFORMANCE OF PARENTHOOD BELARUS AND TAJIKISTAN

Main Article Content

S. ANDRYEWSKAJA
Sh. UMAROVA

Abstract

The concept of parenting among young people from Belarus and Tajikistan (n = 40) is considered as a complex structure consisting of three interrelated components: cognitive, emotional and behavioral. Young people's visions of their future roles as father and mother are studied. It was revealed that there are statistically significant differences in the behavioral and cognitive components of the ideas about the ideal parent among young people from Tajikistan and Belarus, but there are no differences in the emotional component of the ideas about the ideal parent. We found that young people from the two countries represent their future parenting roles within the framework of traditional ideas about male and female roles in the family.

Article Details

How to Cite
ANDRYEWSKAJA, S., & UMAROVA, S. (2021). YOUNG PERFORMANCE OF PARENTHOOD BELARUS AND TAJIKISTAN. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 80-86. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/1113
Section
Psychology
Author Biography

S. ANDRYEWSKAJA, Polotsk State University

канд. ист. наук, доц.

References

Овчарова, Р.В. Психологическое сопровождение родительства / Р.В. Овчарова. – М. : Изд-во Ин-та Психотерапии, 2003. – 319 с.

Эйдемиллер, Э.Г. Психология и психотерапия семьи / Э.Г. Эйдемиллер, В.В. Юстицкис. – 4-е изд. – СПб. : Питер, 2008. – 672 с.

Чуприкова, Г.С. Развитие представлений о родительстве у подростков / Г.С. Чуприкова // Изв. Рос. гос. пед. ун-та им. А.И. Герцена. – 2009. – № 112. – С. 298–302.

Родионов, А.Н. Психологическая характеристика представлений в юношеском возрасте об отношениях со своими будущими детьми : автореф. дис. … психол. наук : 19.00.07 / А.Н. Родионов. – Тамбов, 2009. – 23 с.

Королев, М.Г. Педагогика родительства: от теории к практике / М.Г. Королев ; науч.ред. С.Ю. Девятых. – Минск : РИВШ, 2016. – 168 с.

Вержибок, Г.В. Семейные ценности студенческой молодежи как матрица построения будущего / Г.В. Вержибок //Юж.-рос. журн. социал. наук. – 2018. – Т. 19. – № 3. – С. 75–95.

Соколова, Н.А. Родительство в исследовании установок на детей у студенческой молодежи / Н.А. Соколова // Здоровье и двигательная активность : материалы I Междунар. конгресса по проблемам здорового образа жизни и долголетия, 5–27 дек. 2019 г. – С. 139–151.

Михайлова, А.И. Отцовство как новый тип родителей в контексте научного знаний / А.И. Михайлова // Вестн. ЗабГУ. – 2021. – № 12 (91). – С. 70–79.

Смирнова, Е.О. Искусство общения с ребенком от года до шести лет: советы психолога / Е.О. Смирнова, А.С. Галигузова. – М. : АРКТИ, 2004. – 132 с.

Маевская, М.В. Отцовство и материнство как составляющий феномен родительства / М.В. Маевская // Актуальные проблемы обучения и воспитания школьников и студентов в образовательном учреждении : сб. науч. ст. – Воронеж, 2016. – С. 59–64.

Филиппова, Г.Г. Психология материнства : учеб. пособие / Г.Г. Филипова. – М..: Изд-во Ин-та Психотерапии, 2002. – 240 с.

Хушкадамова, Х.О. Семейно-брачные отношения в современном таджикском обществе [Электронный ресурс] /Х.О. Хушкадамова. – Режим достапа: https://cyberleninka.ru/article/n/semeyno-brachnye-otnosheniya-v-sovremennom-tadzhikistanskom-obschestve/viewer. – Дата доступа: 26.05.2021.

Брюс, Ян. Как стать хорошим папой / Ян Брюс. – СПб. : Питер, 2009. – 224 с.

Курилович, Н.В. Брачно-семейные установки студентов Белорусского государственного университета / Н.В. Курилович // Журн. Белорус. гос. ун-та. Сер. Философия. Психология. – 2017. – № 2. – С. 64–72.

Васильева, Е.Н Гендерные различия в структурных компонентах психологической готовности к родительству /Е.Н. Васильева // Современные проблемы науки и образования. – 2013. – № 6. – С. 853.

Бурова, С.Н. Современная семья: крах или другая жизнь / С.Н. Бурова // Социология. – 2015. – № 2. – С. 4–15.

Васильева, Е.Н. Ролевая структура детско-родительского взаимодействия как составляющая психологичсекой готовности к родительству / Е.Н. Васильева, А.В. Орлов // Вестн. по педагогике и психологии Юж. Сибири. – 2013. – № 4. – С. 2–14.