TEACHING SPEECH CULTURE TO UNIVERSITY STUDENTS ON THE BASIS OF COMMUNICATIVE BEHAVIOR MODEL
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
This article examines the characteristics of speech culture training to university students because most of the graduates of native higher educational institutions are not well aware of the realities of the lives of English speakers and even fewer of them have information about culture, inferences and thinking style. Gaps in knowledge of another country and its culture always appear in the language. So it is necessary to teach a foreign language simultaneuosly with the culture of the language. In the article it is offered to teach to the conversational English speech in certain areas, it is discussed some linguistic problems and the language of gestures which, in the case of ignorance, can be the stumbling block in dealing with foreigners. Knowledge of all these peculiarities leads to the better understanding between people of different nationalities and cultures.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A. KONYSHEVA, Belarus State Economic University, Minsk
канд. пед. наук, доц.
References
Прохоров, Ю.Е. Русские: коммуникативное поведение / Ю.Е. Прохоров, И.А. Стернин. – М. : Флинта : Наука, 2011. – 328 с.
Экономакис, Эвел. Какие мы разные! / Эвел Экономакис. – СПб. : Каро, 2001. – 125 с.
Стернин, И.А. Понятие коммуникативного поведения и проблемы его исследования / И.А. Стернин. – Воронеж : Истоки, 2003. – 183 с.
Черничкина, Е.К. Лингвистические аспекты обучения коммуникативному поведению / Е.К. Черничкина // Язык, коммуникация и социальная среда. – 2007. – Вып. 7. – С. 174–182.
Гальскова, Н.Д. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика : учеб. пособие / Н.Д. Гальскова, Н.И. Гез. – М. : Академия, 2005. – 334 с.
Леонтович, О.А. Русские и американцы: парадоксы бескультурного общения / О.А. Леонович. – Волгоград : Перемена, 2002. – 287 с.
Леонтович, О.А. Введение в межкультурную коммуникацию : учеб. пособие / О.А. Леонович. – М. : Гнозис, 2007. – 432 с.
Бовт, Г.А. He спрашивай – и не скажу: политкорректность эффективна, даже с недостатками / Г.А. Бовт. – Воронеж : Истоки, 2001. – 95 с.
Конышева, А.В. Речевое поведение в различных типах коммуникации / А.В. Конышева // Язык – когниция –коммуникация : тез. докл. Междунар. науч. конф., Минск, 3–6 нояб. 2010 г. / Мин. гос. лингв. ун-т. ; ред. кол.: З.А. Харитончик (отв.ред.) [и др.]. – Минск : МГЛУ, 2010. – С. 274–275.
Межличностная коммуникация: теория и жизнь / под общ. ред. О.И. Мышьян. – СПб. : Речь, 2011. – 568 с.
Нечаев, Н.Н. Моделирование и творчество / Н.Н. Нечаев. – М. : Знание, 1987. – 90 с.
Уемов, А.И. Логические основы метода моделирования / А.И. Уемов. – М., 1991. – 198 с.
Матвеева, Г.Г. Нюансы смысла в скрытой прагмалингвистике / Г.Г. Матвеева // Филол. Вестник РГУ. – 1998. – № 2. – С. 28–32.
Конышева, А.В. Обучение взаимосвязи языка и культуры на занятиях по иностранному языку в неязыковом вузе / А.В. Конышева // Инновационные образовательные технологии. – 2013. – № 3 (35). – С. 47–52.
Фол, С. Эти странные американцы / С. Фол. – М. : Эгмонт России, 1999. – 125 с.
Крейдмен, Г. Невербальная семиотика: язык тела и естественный язык / Г. Крейдман. – М. : Новое литературное обозрение, 2002. – 358 с.
Most read articles by the same author(s)
- A. KONYSHEVA, TEACHINF OF PROFESSIONALLY-ORIENTED READING AT FOREIGN LANGUAGE LESSONS FOR STUDENTSO F NON-LINGUISTIC SPECIALTIES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2021)
- A. KONYSHEVA, METHODIC OF TEACHING PROFESSIONALLY ORIENTED VOCABULARY TO STUDENTS OF NON-LANGUAGE UNIVERSITIES USING VIDEO-MATERIALS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2020)
- A. KONYSHEVA, TO THE QUESTION OF FORMING LANGUAGE COMPETENTCE TO STUDENTS OF NON-LANGUAGE SPECIALITIES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2020)
- A. KONYSHEVA, ОБУЧЕНИЕ ПЕРЕВОДУ ЭКОНОМИЧЕСКИХ ТЕКСТОВ, СОДЕРЖАЩИХ В СВОЕЙ СТРУКТУРЕ ЗООМОРФНЫЕ МЕТАФОРЫ, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2018)
- A. KONYSHEVA, TO THE QUESTION OF TEACHING FOREIGN LANGUAGE TO STUDENTS OF NON-LINGUISTIC SPECIALITIES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2016)
- A. KONYSHEVA, CONCEPT-MAPS AS A DIDACTIC MEANS FOR TEACHING FOREIGN LANGUAGE TO STUDENTS OF NON-LANGUAGE SPECIALITIES IN UNIVERSITY, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2019)
- A. KONYSHEVA, DIFFICULTIES IN TRANSLATION OF ENGLISH LIMERICKS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2017)
- A. KONYSHEVA, THE PROBLEM OF THE COMPONENTS’ STRUCTURE OF TRANSLATOR’S PROFESSIONAL COMPETENCE, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2016)
- A. KONYSHEVA, TO THE NECESSITY OF TEACHING FOREIGN LANGUAGE TEXTS’ ESSAY MAKING TO STUDENTS OF NON-LANGUAGE SPECIALITIES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2017)
- A. KONYSHEVA, TEACHING PROFESSIONALLY ORIENTED TRANSLATION TO STUDENTS OF NON-LANGUAGE SPECIALITIES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2015)