CONCEPT-MAPS AS A DIDACTIC MEANS FOR TEACHING FOREIGN LANGUAGE TO STUDENTS OF NON-LANGUAGE SPECIALITIES IN UNIVERSITY
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
This article examines the characteristics of teaching foreign language to students of non-language specialities in University using concept-maps as an important didactic means of visibility. Application of concept-maps at the lessons improves the learning process, stimulates the cognitive knowledge, as well as makes it possible to increase the perception of the material, processing of which takes a minimum of time. Concept-map is a visual way to represent information, showing the relationships between ideas. In other words it is a scheme, in the center of which there is a key idea and from it in different directions there are the main ideas which need to be opened. Application of concept-maps in foreign language education in University allows to present information in a compact and convenient way for perception and usage. It promotes the expansion and deepening of the knowledge, because it gives to any conceivable process a visible form; creating a clear and stable images of any complexity; makes lessons more dynamic, informative, relevant to modern educational requirements.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A. KONYSHEVA, Belarus State Economic University, Minsk
канд. пед. наук, доц.
References
Рапуто, А.Г. Визуализация как неотъемлемая составляющая процесса обучения студентов / А.Г. Рапуто //Междунар. журн. эксперимент. образования. – 2010. – № 5. – С. 138–141.
Малькина, А.П. Визуализация как способ понимания иноязычного текста по специальности в обучении иностранному языку (неязыковой вуз) / А.П. Малькина // Вестн. Том. гос. ун-та. – 2008. – Вып. 5 (52). – С. 238–242.
Вербицкий, А.А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход / А.А. Вербицкий. – М. : Высш. шк., 1991. – 206 с.
Малькина, А.П. Обучение пониманию профессионально ориентированных иноязычных текстов на основе визуализации (неязыковой вуз) : автореф. … дис. канд. пед. наук : 13.00.02 / А.П. Малькина. – Саранcк, 2009. – 24 с.
Конышева, А.В. Графические опоры как средство повышения эффективности усвоения иноязычной лексики / А.В. Конышева // Межкультурная коммуникация: теория и практика : сб. ст. IX Междунар. науч.-практ. конф., Томск, 12–14 нояб. 2014 г. / Электротехн. ин-т Том. политех. ун-та ; отв. ред. Н.А. Качалов [и др]. – Томск, 2014. – Ч. I. – С. 315–321.
Зимняя, И.А. Психология обучения неродному языку / И.А. Зимняя. – М. : Рус. яз., 1989. – 217 с.
Рогова, Г.В. Методика обучения иностранным языкам в средней школе / Г.В. Рогова, Ф.М. Рабинович, Т.Е. Сахарова. – М. : Просвещение, 1991. – 287 с.
Жинкин, Н.И. О кодовых переходах во внутренней речи / Н.И. Жинкин // Вопросы языкознания. – 1964. – № 6. – С. 26–38.
Методика обучения иностранным языкам в средней школе / под ред. Н.И. Гез [и др.]. – М. : Высш. шк., 1982. – 372 с.
Долженко, О.В. Современные методы и технологии обучения в техническом вузе : метод. пособие / О.В. Долженко, В.Л. Шатуновский. – М. : Высш. шк., 1999. – 243 с.
Фаликман, М. Теория двойного кодирования / М. Фаликман, В. Спиридонова, А. Пайвио // Когнитивная психология: история и современность. – М. : Ломоносовъ, 2011. – С. 110–117.
Халваши, Х.З. Инновационный подход к формированию коммуникативной компетентности / Х.З. Халваши //Система ценностей современного общества : сб. материалов ХXIX Междунар. науч.-практ. конфер. – Новосибирск : Изд-во ЦРНС, 2013. – C. 152–156.
Антонов, А.Ю. Использование пакета CmapTools и концепт-карт в процессе обучения иностранному языку / А.Ю. Антонов, А.А. Веряев // Преподаватель XXI век. – 2017. – № 1. – С. 9–19.
Novak, J.D. Concept Maps: What the heck is this? [Электронный ресурс] / An online manuscript by Joseph Novak // Cornell University. – Режим доступа: https://msu.edu/~luckie/ctools/. – Дата обращения: 12.06.2018.
Most read articles by the same author(s)
- A. KONYSHEVA, TEACHINF OF PROFESSIONALLY-ORIENTED READING AT FOREIGN LANGUAGE LESSONS FOR STUDENTSO F NON-LINGUISTIC SPECIALTIES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2021)
- A. KONYSHEVA, METHODIC OF TEACHING PROFESSIONALLY ORIENTED VOCABULARY TO STUDENTS OF NON-LANGUAGE UNIVERSITIES USING VIDEO-MATERIALS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2020)
- A. KONYSHEVA, TO THE QUESTION OF FORMING LANGUAGE COMPETENTCE TO STUDENTS OF NON-LANGUAGE SPECIALITIES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2020)
- A. KONYSHEVA, TEACHING SPEECH CULTURE TO UNIVERSITY STUDENTS ON THE BASIS OF COMMUNICATIVE BEHAVIOR MODEL, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2019)
- A. KONYSHEVA, ОБУЧЕНИЕ ПЕРЕВОДУ ЭКОНОМИЧЕСКИХ ТЕКСТОВ, СОДЕРЖАЩИХ В СВОЕЙ СТРУКТУРЕ ЗООМОРФНЫЕ МЕТАФОРЫ, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2018)
- A. KONYSHEVA, TO THE QUESTION OF TEACHING FOREIGN LANGUAGE TO STUDENTS OF NON-LINGUISTIC SPECIALITIES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2016)
- A. KONYSHEVA, DIFFICULTIES IN TRANSLATION OF ENGLISH LIMERICKS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2017)
- A. KONYSHEVA, THE PROBLEM OF THE COMPONENTS’ STRUCTURE OF TRANSLATOR’S PROFESSIONAL COMPETENCE, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2016)
- A. KONYSHEVA, TO THE NECESSITY OF TEACHING FOREIGN LANGUAGE TEXTS’ ESSAY MAKING TO STUDENTS OF NON-LANGUAGE SPECIALITIES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2017)
- A. KONYSHEVA, TEACHING PROFESSIONALLY ORIENTED TRANSLATION TO STUDENTS OF NON-LANGUAGE SPECIALITIES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2015)