THE INTEGRATED EDUCATIONAL-PROFESSIONAL SPACE AS THE FACTOR OF INCREASE IN PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL MOTIVATION OF FUTURE SPECIALISTS OF EDUCATION

Main Article Content

A. CHEKINA
L. VILCHYNSKAYA
T. TJUFANOVA

Abstract

The article is devoted to consideration of a problem of modernization of vocational training of future teachers by strengthening of its practical orientation. One of solutions of this problem is designing of the new educational space based on close interaction and integration of resources of university and organizationscustomers of specialists. In article the author's model of the integrated educational-professional space of training of teachers is characterized. This model including a number of the interconnected components: target, structural, resource, substantial, procedural-activity and productive. The professional-pedagogical motivation at future teachers was studied by means of "Self-assessment of Professional-Pedagogical Motivation" by N. P. Fetiskin. This tool allows to define at what step of a motivational ladder there is a student: from indifference to future profession to the professional need to seize bases of pedagogical skill.

Article Details

How to Cite
CHEKINA, A., VILCHYNSKAYA, L., & TJUFANOVA, T. (2017). THE INTEGRATED EDUCATIONAL-PROFESSIONAL SPACE AS THE FACTOR OF INCREASE IN PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL MOTIVATION OF FUTURE SPECIALISTS OF EDUCATION. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 2-7. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/2985
Section
Pedagogy
Author Biographies

A. CHEKINA, Yanka Kupala State University of Grodno

канд. пед. наук, доц.

L. VILCHYNSKAYA, Yanka Kupala State University of Grodno

канд. мед. наук

References

Бондырева, С.К. Психолого-педагогические проблемы интегрирования образовательного пространства / С.К. Бондырева // Избр. тр. – М. : МПСИ ; Воронеж : МОДЭК, 2003. - 352 с.

Борытко, Н.М. Пространство воспитания: образ бытия : моногр. / Н.М. Борытко. - Волгоград : Перемена, 2000. - 225 с.

Виленский, М.Я. Образовательное пространство как педагогическая категория / М.Я. Виленский, Е.В. Мещерякова // Пед. образование и наука. - 2002. -№ 2. - С. 8-12.

Гинецинский, В.И. Проблемы структурирования мирового образовательного пространства / В.И. Гинецинский // Педагогика. - 1997. -№ 3. - С. 10-15.

Мещерякова, Е.В. Педагогическое взаимодействие в образовательном пространстве: методологические основы профессиональной подготовки учителя : моногр. / Е. В. Мещерякова. - Волгоград : Перемена, 2002. - 323 с.

Пономарев, Р.Е. Образовательное пространство как основополагающее понятие теории образования / Р.Е. Пономарев // Пед. образование и наука. – 2003. – № 1. – С. 29-31.

Громкова, М.Т. Психология и педагогика профессиональной деятельности : учеб. пособие для вузов / М.Т. Громкова. - М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2003.- 415 с.

Гураль, С.К. Синергетическая модель развития образовательного пространства / С.К. Гураль, О.А. Обдалова // Язык и культура. - 2011. -№ 4. - С. 90-94.

Козырев, В.А. Построение модели гуманитарной образовательной среды / В.А. Козырев // Педагог: наука, технология, практика. - 1999. -№ 2 (7). - С. 26-32.

Беспалько, В.П. Системно-методическое обеспечение учебно-воспитательного процесса подготовки специалистов / В.П. Беспалько, Г. Ю. Татур. – М. : Высш. школа, 1989. – 144 с.

Лодатко, Е.А. Моделирование педагогических систем и процессов : моногр. / Е.А. Лодатко. - Славянск : СГПУ, 2010. - 148 с.

Михеев, В.И. Моделирование и методы теории измерений в педагогике / В.И. Михеев. - М. : Высш. школа, 1987. - 189 с.

Монахов, В.М. Педагогическое проектирование – современный инструментарий дидактических исследований / В.М. Монахов // Школьные технологии. – 2001. – № 5. – С. 75–89.

Ясвин, В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В.А. Ясвин. - 2-е изд., испр. и доп. - М. : Смысл, 2001. - 366 с.

Гребенков, И.В. Теория обучения и моделирования учебного процесса / И.В. Гребенков, Е.В. Чупрунов // Вестн. Нижегород. ун-та им. Н.И. Лобачевского. - 2007. - № 1. - С. 28–32.

Камалеева, А.Р. Теоретические основы моделирования педагогических систем / А.Р. Камалеева, Э.Ф. Нургазизова // Вестн. Челяб. гос. пед. ун-та. - 2010. -№ 1. - С. 114–127.

Шибаев, В.П. Моделирование как вид профессиональной деятельности вузовского педагога / В.П. Шибаев // Вестн. Ставропол. гос. ун-та. – 2008. -№ 54. – С. 39-42.

Фетискин, Н. П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / Н.П. Фетискин, В.В. Козлов, Г.М. Мануйлов. - М. : Изд-во Ин-та психотерапии, 2002. - 490 с.