GENDER SOCIALIZATION OF PRESCHOOL CHILDREN IN FAMILY CONDITIONS

Main Article Content

S. ASTAPCHUK
S. PUHACH

Abstract

This article analyzes theories of gender socialization, the formation of sexual identity. Describes the four stages of the establishment of gender identity of children of preschool age. Discusses the development of the sexual consciousness of children as a long process. Awareness of gender is critical for development of personality of a preschooler. Indicates the leading role of the family as an institution of gender socialization and parental relationship in the process of gender socialization. Describes the author's projective technique "I am, a girl, a boy," which explores the attitude of preschool children for themselves, children of their own sex and the opposite sex.

Article Details

How to Cite
ASTAPCHUK, S., & PUHACH, S. (2017). GENDER SOCIALIZATION OF PRESCHOOL CHILDREN IN FAMILY CONDITIONS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 103-110. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3098
Section
Psychology

References

Национальный план действий по обеспечению гендерного равенства в Республике Беларусь на 2017–2020 годы [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://law.by/upload/docs/op/C21700149_1487883600.pdf. – Дата доступа: 06.09.2017.

Кон, И.С. Психология половых различий / И.С. Кон // Вопросы психологии. – 1981. – № 2. – С. 49–57.

Хорни, К. Женская психология / К. Хорни. – СПб., 1993. – 234 с.

Kohlberg, L. A cognitive – developmental analysis of children's sex-role concepts and attitudes / L. Kohlberg // Maccoby E.E. (ed.) The development of sex differences. – Stanford University Press, 1966. – Р. 332.

Levine, S.B. Gender – disturbed males / S.B. Levine // Journal of Sex and Marital Therapy. – 1993. – Vol. 19. – Р. 132.

Johnson, А.G. Human Arrangements. An Introduction To Sociology / A.G. Johnson. – McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages 1996. – Р. 428.

Берн, Ш. Гендерная психология / Ш. Берн. – СПб. : прайм-ЕВРОЗНАК, 2001. – 290 с.

Кон, И.С. Ребенок и общество: историко-этнограф. перспектива / И.С. Кон. – М. : Наука, 1988. – 346 с.

Луковицкая, Е.Г. Введение в гендерные исследования / Е.Г. Луковицкая. – Великий Новгород, 2002. –321 с.

Ильин, Е.П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины / И.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2003. – 547 с.

Эльконин, Д.Б. Психическое развитие в детских возрастах / Д.Б. Эльконин. – М., 2000. – 456 с.

Mischel, W.A. Sex typing and socialization / W.A. Mischel // Mussen P.H. (ed.) Carmichael's Manual of Child Psychology. – N.-Y., London, 1970. – V. 2. – Р. 234.

Крайг, Г. Психология развития / Г. Крайг. – СПб. : Питер, 2000. – 960 с.

Краснова, О.В. Роль бабушки: сравнительный анализ /О.В. Краснова // Психология зрелости и старения. – 2000. – № 3. – С. 11–15.

Ильин, Е.П. Пол и гендер / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2010. – 689 с.

Ярская-Смирнова, Е. Возникновение и развитие гендерных исследований в США и Западной Европе / Е. Ярская-Смирнова // Введение в гендерные исследования : учеб. пособие / под ред. И.А. Жеребкиной. – Харьков : ХЦГИ, 2001 ; СПб. : Алетейя, 2001. – Ч. I. – 456 с.

Элиум, Д. Воспитание дочери / Д. Элиум, Дж. Элиум. – СПб. : Питер, 1996. – С. 116.

Блок, Д.Х. Влияние дифференцированной социализации на развитие личности мужчин и женщин / Д.Х. Блок // Практикум по социальной психологии / Э. Пайнс, К. Маслач. – СПб. : Питер, 2000. – С. 168–181.

Калашникова, Н. Гендерная социализация [Электронный ресурс] / Н. Калашникова. – Режим доступа: http://mamsila.ru. – Дата доступа: 06.09.2017.