UNCERTAINTY TOLERANCE AND PROFESSIONAL BURNOUT AMONG TEACHERS

Main Article Content

N. RACHITSKAYA
S. ANDRIEVSKAYA

Abstract

The article analyzes the relationship between tolerance for uncertainty and professional burnout among teachers. A study was made of the level of professional burnout and the level of tolerance for uncertainty among teachers of secondary education institutions. Most of the subjects are characterized by an average degree of reduction of professional achievements, an average degree of depersonalization, a high and extremely high degree of professional burnout. Teachers have an average level of tolerance for uncertainty. The study found that there is a relationship between the level of depersonalization and interpersonal intolerance among teachers. When comparing groups with different levels of tolerance for uncertainty, it was revealed that there are differences in the groups in terms of subfactors of professional burnout. Conclusions are drawn about the influence of uncertainty tolerance on professional burnout, which is significant in making recommendations for the prevention of professional burnout of teachers.

Article Details

How to Cite
RACHITSKAYA, N., & ANDRIEVSKAYA, S. (2023). UNCERTAINTY TOLERANCE AND PROFESSIONAL BURNOUT AMONG TEACHERS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (1), 72-79. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2023-39-1-72-79
Section
Psychology
Author Biography

S. ANDRIEVSKAYA, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk

канд. ист. наук, доц.

References

Бойко В.В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на других. – М.: Филинъ, 1996. – 472 с.

Китаев-Смык Л.А. Выгорание персонала. Выгорание личности. Выгорание души // Психопедагогика в правоохран. органах. – 2008. – № 2(33). – С. 41–50.

Акиндинова И.А. Эмоциональное выгорание в профессиональной деятельности педагога: проявления и профилактика // Пед. вести. – 2003. – № 5. – С. 30–34.

Алексеева Е.В., Братченко С.Л. Психологические основы толерантности учителя // Монологи об учителе. – 2003. – № 3. – С. 165–172.

Бабанов С.А., Водопьянова Н.Е., Старченкова Е.С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. – 2-е изд. – СПб.: Питер, 2008. – 336 с.

Водопьянова Н.Е. Синдром «выгорания» в профессиях системы «человек – человек» // Практикум по психологии менеджмента и профессиональной деятельности / под ред. Г.С. Никифорова, М.А., Дмитриевой, В.М. Снеткова. – СПб.: Речь, 2003. – С. 276–282.

Водопьянова Н.Е., Старченкова Е.С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. – 2-е изд., доп. – СПб.: Питер, 2008. – 336 с.

Брайт Дж., Джонс Ф. Стресс: теории, исследования, мифы : [пер. с англ.]. – СПб.: Прайм-Еврознак, 2003. – 352 с.

Маслач К. Профессиональное выгорание: как люди справляются. Практикум по социальной психологии. – СПб.: Питер, 2001. – 528 с.

Рачицкая Н.В. История развития понятия и структуры выгорания // Социальный мир: роль молодежи в решении проблем XXI века: материалы X междунар. науч.-практ. конф. – Т. 2. – 2013. – С. 88–89.

Сухих Е.С. Толерантность: психологическое содержание и личностные факторы // Человек. Сообщество. Управление. – 2005. – № 4. – С. 66–77.

Асмолов А.Г., Солдатова Г.У., Шайгерова Л.А. О смыслах понятия «толерантность» // Век толерантности. – М.: Речь, 2001. – С. 8–18.

Гончарова Н.А., Фомина Т.Ф. Психологическое исследование особенностей толерантного поведения // Вестн. Санкт-Петерб. ун-та МВД России. – 2013. – № 2(58). – С. 182–189.

Габдреева Г.Ш. Толерантность к стрессу // Тонус. – 1998. – № 4. – С. 223–227.

Эмоциональное выгорание у медицинских работников как предпосылка астенизации и психосоматической патологии / А.В. Балахонов, В.Г. Белов, Е.Д. Пятибрат и др. // Вестн. Санкт-Петерб. ун-та. – 2009. – Сер. 3, вып. 11. – С. 57–71.

Рачицкая Н.В. Коммуникативная толерантность как элемент коммуникативной компетентности // Современная психология: материалы ІІ междунар. науч. конф. / г. Пермь (июль 2014 г.). – Пермь: Меркурий, 2014. – С. 55–56.

Обухов А.С., Мириманова М.С. Воспитание толерантности через социокультурное взаимодействие // Развитие исследовательской деятельности учащихся: метод. сб. / сост., ред. А.С. Обухов. – М.: Нар. образование, 2001. – С. 88–98.

Корнилова Т.В. Новый опросник толерантности-интолерантности к неопределенности // Психол. журн. – 2010. – № 31(1). – С. 74–86.

Maslach C. Burnout: a social psychological analysis // The burnout syndrome: current research, theory, interventions / Ed. J. W. Jones. – London, 1982. – Vol. 11. – № 78. – P. 78–85.