REALISATION OF INTERDISCIPLINARY INTEGRATION OF MATHEMATICS AND SPECIAL DISCIPLINES IN TEACHING STUDENTS OF CHEMICAL AND TECHNOLOGICAL PROFILE
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
This article presents the content and methodological aspects of the implementation of interdisciplinary integration of mathematics and special disciplines which are included in the modules “Modelling and design of oil refining industries (special training)” and “Technology of oil and gas processing” of the curriculum of the speciality “Chemical technology of processing of natural energy carriers and carbonic materials”. The presented methodology is aimed at the formation of the necessary professional competences of the future process engineers. The main methodological form of interdisciplinary integration implementation is shown: an integrated module (IM), which combines the disciplines closest in content and intersection of competences to be formed. Pedagogical requirements for the design of IM are highlighted. It is shown that successful implementation of each designed IM is possible when solving organisational and managerial tasks: methodological; content; organisational. The essence of these tasks is revealed. Specific examples of methods of IM inclusion in the educational process are given.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A. MATELENАK, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk
канд. пед. наук, доц.
I. BURAYA, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk
канд. пед. наук
E. MOLOTOK, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk
канд. хим. наук, доц.
V. VAKUL'CHIK, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk
канд. пед. наук, доц.
M. IVANOV, Ural Federal University named after the first President of Russia B.N. Yeltsin, Ekaterinburg
д-р хим. наук, доц.
References
Мателенок А.П. Элементы эвристического обучения математике в компонентах УМК нового поколения // Матэматыка. – 2019. – № 6. – С. 45–52.
Вакульчик В.С., Мателенок А.П. Метод построения частных алгоритмов как методический прием реализации когнитивно-визуального подхода в обучении математике студентов технических специальностей // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. – 2015. – № III(22), Iss. 45. – С. 18–23.
Мателенок А.П. Научно-методические основы разработки и использования учебно-методического комплекса по математике для студентов технических специальностей (на примере специальностей «Химическая технология природных энергоносителей и углеродных материалов», «Системы водного хозяйства и теплогазоснабжения»): автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Бел. гос. ун-т. – М., 2020. – 29 с.
Арутюнян Р.В. Установка междисциплинарных и межпредметных связей профессиональной дисциплины как составляющая междисциплинарная интеграция (на примере подготовки бакалавров-связистов) [Электронный ресурс] // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. – 2015. – № 2. – С. 229–232 – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ustanovka-mezhdistsiplinarnyh-i-mezhpredmetnyh-svyazey-professionalnoy-distsipliny-kak-sostavlyayuschaya-mezhdistsiplinarnaya (дата обращения: 21.08.2023).
Brovka N., Medvedev D. Factors and Didactic Characteristics that Determ in e the Information and Educational Environmen to the University [Электронный ресурс] // Proceedings of the 4th International Conference on Informatization of Education and E-learning Methodology: Digital Technologies in Education (IEELM-DTE 2020), Krasnoyarsk, Russia, October 6–9, 2020. – Р. 103–110. – URL: https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85097898033&origin=inward&txGid=l708924le5639fe3faec9df4ac5612e.
Бушмакина Ю.В. Междисциплинарный подход в современном историческом знании [Электронный ресурс] // Вестн. ПГГПУ. Серия № 3. Гуманитарные и общественные науки. – 2017. – № 2. – С. 7–20. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mezhdistsiplinarnyy-podhod-v-sovremennom-istoricheskom-znanii (дата обращения: 21.08.2023).
Жук О.Л. Междисциплинарная интеграция на основе принципов устойчивого развития как условие повышения качества профессиональной подготовки студентов // Весн. БДУ. Сер. 4: Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. – 2014. – № 3. – С. 64–70.
Кондратьев В.В., Иванов В.Г. Подготовка преподавателей к обучению будущих инженеров на основе междисциплинарного подхода // Инженерное образование: журнал АИОР. – 2016. – № 20. – С. 199–206.
Поршнева О.С. Становление междисциплинарной парадигмы исторического знания, ее возможности и ограничения // Вестн. Новосиб. гос. ун-та. Сер. История, филология. – 2013. – Т. 12. № 1. – С. 84–91.
Савина А.К. Междисциплинарные научно-педагогические исследования в современной Польше: реальность и риски [Электронный ресурс] // Отечественная и зарубежная педагогика. – 2018. – № 1(46). – С. 44–59. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mezhdistsiplinarnye-nauchno-pedagogicheskie-issledovaniya-v-sovremennoy-polshe-realnost-i-riski (дата обращения: 21.08.2023).
Шестакова Л.А. Междисциплинарная интеграция как методологическая основа современного образовательного процесса [Электронный ресурс] // Образовательные ресурсы и технологии. – 2013. – № 1(2) – C. 47–52. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mezhdistsiplinarnaya-integratsiya-kak-metodologicheskaya-osnova-sovremennogo-obrazovatelnogo-protsessa (дата обращения: 21.08.2023).
Бурая И.В. Опыт реализации компетентностно-модульного подхода в подготовке инженеров-химиков-технологов для нефтеперерабатывающей промышленности / И.В. Бурая // Выш. шк. – 2015. – № 6. – С. 8–12.
Мателенок А.П., Вакульчик В.С. Междисциплинарная интеграция как основа обучения математике студентов технических специальностей // Изв. РГПУ им. А.И. Герцена. – 2022. – № 206. – C. 167–180. DOI: 10.33910/1992-6464-2022-206-167-183.
Вакульчик В.С., Мателенок А.П. Разработка и реализация УМК в обучении математике студентов технических специальностей с позиций полипарадигмального подхода // Актуальные проблемы преподавания математики в техническом вузе. – 2019. – № 7. – С. 64–68.
Методические указания к курсовой работе по дисциплине «Информационные технологии в отрасли» для студентов очной и заочной форм обучения специальности 1-48 01 03 «Химическая технология природных энергоносителей и углеродных материалов» / сост. и общ. ред. А.А. Ермака. – Новополоцк: ПГУ, 2015. – 84 с.
Most read articles by the same author(s)
- P. PUTRO, E. MOLOTOK, THE PRACTICE OF USING CASE TECHNOLOGY IN THE STUDY CHEMISTRY STUDENTS OF TECHNICAL SPECIALTIES, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 13 (2022)
- I. BURACHENOK, A. MATELENOK, V. VAKUL'CHIK, INTERACTIVE FORMS AND METHODS OF LEARNING STUDENTS ON THE EXAMPLE OF THEIR IMPLEMENTATION IN LECTURES “BASIC MECHANISMS OF DATA MANIPULATION”, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2022)
- E. MOLOTOK, P. GALUSHKOV, METHODICAL ASPECTS OF DEVELOPMENT OF WORKS IN THE FORM OF TESTS AND IMPLEMENTATION IN THE PRACTICE OF TRAINING DISCIPLINE «PHYSICAL CHEMISTRY», Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2018)