CREATIVITY IN CONTEXT OF PROFESSIONAL PEDAGOGICAL ACTIVITY OF HIGH SCHOOL TEACHER

Main Article Content

A. KONYSHEVA

Abstract

This article is devoted to the problem of a high school teacher’s creativity. The author defines the essence of a teacher’s creativity, examines its specific nature, and the main lines of a teacher’s creativity. The profes-sional activities of a teacher to be regarded as one of the types of practical art, which finds its expression in how the teacher selects and decides the professional challenges in front of him. Inspirational teaching profession stems from the fact that the teacher creates an environment of his activity, organizing students and directing the process of their learning and development. The work of the teacher is in the change and development – it is the continuous updating of the content of education, and the emergence of new ideas and practices, and improve of learning forms.

Article Details

How to Cite
KONYSHEVA, A. (2014). CREATIVITY IN CONTEXT OF PROFESSIONAL PEDAGOGICAL ACTIVITY OF HIGH SCHOOL TEACHER. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 2-6. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/7998
Author Biography

A. KONYSHEVA, Belarusian National Technical University, Minsk

канд. пед. наук, доц.

References

Sternberg, R.J. Teaching for thinking / R.J. Sternberg, L. Spear-Swerling. – Washington, DC: American Psychological Association, 1996. – 126 p.

Горовая, В.И. Творческая индивидуальность учителя и её развитие в условиях повышения профессио-нальной квалификации / В.И. Горовая, Н.А. Антонова, Л.Н. Харченко. – Ставрополь: Сервисшкола, 2005. – 231 с.

Краевский, В.В. Преподавание как творческая деятельность учителя / В.В. Краевский. – М., 1983. – 158 с.

Синельников, В.И. Ребенок-дошкольник: новый подход к диагностике творческих способностей / В.И. Синельников, В.Т. Кудрявцев. – Педагогика. – 1995. – № 9. – С. 52–59.

Лук, А.Н. Психология творчества / А.Н. Лук. – М.: Наука, 1978. – 125 с.

Щеглова, С.Н. Педагогические условия развития творческого потенциала студентов младших курсов педагогического вуза: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / С.Н. Щеглова. – М., 2006. – 20 с.

Морозов, А.В. Формирование креативности преподавателя высшей школы в условиях непрерывно-го образования: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.08 / А.В. Морозов. – М., 2004. – 42 с.

Шрагина, Л.М. Основы культуры мышления / Л.М. Шрагина // Школьные технологии. – 1997. – № 5. – С. 45–51.

Андреев, В.И. Педагогика: учеб. курс для творческого саморазвития / В.И. Андреев. – 2-е изд. – Казань: Центр инновационных технологий, 2000. – 608 с.

Поташник, М.М. Как развивать педагогическое творчество / М.М. Поташник. – М.: Знание, 1987. – 80 с.

Кан-Калик, В.А. Педагогическое творчество / В.А. Кан-Калик, Н.Д. Никандров. – М.: Педагогика, 1990. – 144 с.

Маркова, А.К. Психология труда учителя / А.К. Маркова. – М.: Просвещение, 1993. – 153 с.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>