THE PRAGMATIZATION OF EDUCATION IS THE CONCEPTUAL BASIS OF TRAINING OF SPECIALISTS OF EDUCATION
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The аrticle is devoted to consideration of some aspects of modernization of training of future teachers. An overall objective of modernization is creation of the sociо-economic mechanism having stability and dynamism of the development and capable to provide compliance of system of the higher education to requirements of society. The attention of authors of article is drawn to the characteristic of a current trend in development of society and education which defines the leading lines of innovations at the higher school. It is about a pragmatization which is shown in rapprochement of contents and the organization of education with specifics of future professional activity of the expert. The pragmatization is fixed by principle of orientation of education to practice. The experience of implementation of the practical-focused concept of higher education created by staff of pedagogical faculty of the Grodno state university of Yanka Kupala (Republic of Belarus) is presented in article.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A. CHEKINA, Yanka Kupala State University of Grodno
канд. пед. наук, доц.
N. MIHAILOVA, Yanka Kupala State University of Grodno
канд. пед. наук, доц.
References
Журавков, М.А. Об имплементации инструментов Европейского пространства высшего образования / М.А. Журавков // Выш. шк. – 2015. – № 3. – С. 3-5.
Титович, И.В. Основные направления модернизации национальной системы высшего образования в условиях присоединения Республики Беларусь к Европейскому пространству высшего образования [Электронный ресурс] / И.В. Титович // Офис программы Erasmus+.
Анисимов, П.Ф. Состояние и перспективы научно-методического обеспечения инновационного развития системы среднего профессионального образования / П.Ф. Анисимов, Г.В. Мукаметзянова // Образоват. политика. – 2005. – № 1.
Концептуальное обоснование и этапы моделирования программы практико-ориентированной подготовки педагогических кадров (воспитателей) в условиях сетевого взаимодействия образовательных организаций ВО и ДО / Г.Н. Толкачева [и др.] // Психол. наука и образование. - 2014. – Т. 19. – № 3. – C. 168–185.
Чекина, Е.В. Организационно-содержательное обновление профессиональной подготовки будущих педагогов в условиях взаимодействия университета с организациями-заказчиками кадров / Е.В. Чекина, Н.С. Михайлова, С.Я. Кострица // Междунар. журн. приклад. и фундам. исслед. – 2015. - № 6. - С. 509-513.
Меркулова, О.П. Психологическая поддержка повышения произвольности и развития рефлексии учебной деятельности студентов / О.П. Меркулова // Вестн. РГГУ. – 2015. – № 4. – С. 86–105.
Меркулова, О.П. Программа курса «Практикум академической компетентности» / О.П. Меркулова, Л.В. Бондарева // Оптимизация процесса социальной адаптации студентов к новым условиям жизнедеятельности: теоретические и методические аспекты. – М. : РС дизайн, 2013. – С. 325–344.
Анисимов, О.С. Методологический словарь для управленцев / О.С. Анисимов. – М. : Энцикл. управлен. знаний, 2002. – 295 с.
Громыко, Ю.В. Проектное сознание : рук. по программированию и проектированию в образовании для систем стратег. упр. / Ю.В. Громыко. – М. : Paideia, 1997. – 560 с.
Михайлова, Н.С. Самообразовательная деятельность и академическая компетентность как факторы академической успешности студентов / Н.С. Михайлова // Междунар. журн. эксперим. образования. – 2016. – № 2. – С. 268–272.
Чекина, Е.В. Конструирование педагогических бизнес-проектов // Е.В. Чекина // Нар. асвета. – 2015. – № 10. – С. 14–16.
Most read articles by the same author(s)
- A. KOVZUT, A. CHEKINA, THE PROFESSIONAL INITIATIVITY AS A SIGNIFICANT QUALITY OF THE PERSINALITY OF THE FUTURE TEACHER, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2019)
- A. CHEKINA, O. CHEKH, THE COURSE "EDUCATION IN THE CONTEXT OF MODERN SOCIO-ECONOMIC PROCESSES" AS A RESOURCE FOR THE DEVELOPMENT OF THE PROFESSIONAL-PEDAGOGICAL WORLDVIEW IN MASTER’S STUDENTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2023)
- K. SAADI, A. CHEKINA, PHENOMENOLOGICAL AND OPERATIONAL CHARACTERISTICS OF THE SPEECH COMPETENCE OF PRESCHOOL CHILDREN, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 2 (2023)
- A. CHEKINA, THE COHERENT-SPATIAL TECHNOLOGY OF THE DEVELOPMENT OF THE SOCIO-ECONOMIC COMPETENCE IN FUTURE EDUCATION SPECIALISTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2020)
- N. MIHAILOVA, A. CHEKINA, THE INNOVATIVE INTENTION AS THE FACTOR OF THE EFFECTIVE ECONOMICAL FOCUSED PROFESSIONAL ACTIVITY OF SPECIALISTS OF EDUCATION, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2018)
- A. CHEKINA, ORGANIZATION OF PRACTICAL TRAINING FOR FOREIGN POSTGRADUATES DOING AN ENGLISH-LANGUAGE MASTER’S PROGRAMME REMOTELY, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 13 (2022)
- A. CHEKINA, SOCIOCULTURAL PREREQUISITES OF ENHANCEMENT OF PROFESSIONAL TRAINING OF SPECIALISTS OF EDUCATION, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2016)
- A. CHEKINA, L. VILCHYNSKAYA, T. TJUFANOVA, THE INTEGRATED EDUCATIONAL-PROFESSIONAL SPACE AS THE FACTOR OF INCREASE IN PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL MOTIVATION OF FUTURE SPECIALISTS OF EDUCATION, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2017)
- A. CHEKINA, GENERAL PROVISIONS OF THE CONCEPT OF FORMATION OF SOCIAL-ECONOMIC COMPETENCE OF FUTURE SPECIALISTS OF EDUCATION IN THE CONDITIONS OF NETWORK INTERACTION, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2016)
- H. NASSARH, A. CHEKINA, THE ESSENCE AND STRUCTURE OF THE ARABIC LANGUAGE COMPETENCE OF ISRAELI SECONDARY SCHOOL STUDENTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2024)