INTROVERSION-EXTRAVERSION AND STYLES OF BEHAVIOR IN CONFLICT OF BELARUSIAN AND FOREIGN STUDENTS

Main Article Content

S. ANDRIEVSKAYA
G. JUMAKHONZODA

Abstract

The results of a study of introversion/extraversion and behavioral styles in a conflict situation among groups of Belarusian and foreign students are presented. The obtained data were compared and it was found that foreign students have the highest average values in terms of the strategy of behavior in the conflict – “adaptation”, and Belarusian students – the strategy of “rivalry”. The relationship between the indicators of extraversion/introversion and the style of behavior in conflict among individual groups of foreign and Belarusian students was not revealed. However, statistically significant interrelations of extraversion/introversion and style of behavior in conflict were revealed among the entire population of students, without taking into account nationality. There were no statistically significant differences in the style of behavior in conflict and extraversion/introversion between the groups “Belarusian students” and “foreign students”. It is concluded that extraversion/introversion and style of behavior in conflict do not depend on the nationality of the subjects.

Article Details

How to Cite
ANDRIEVSKAYA, S., & JUMAKHONZODA, G. (2022). INTROVERSION-EXTRAVERSION AND STYLES OF BEHAVIOR IN CONFLICT OF BELARUSIAN AND FOREIGN STUDENTS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (13), 65-69. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/2804
Section
Psychology
Author Biography

S. ANDRIEVSKAYA, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk

канд. ист. наук, доц.

References

Глуханюк, Н.С. Общая психология : учеб. пособие для студентов вузов / Н.С. Глуханюк, С.Л. Семенова, А.А. Печеркина. – 3-е изд., перераб. и доп. – М. : Академ. Проект ; Екатеринбург : Деловая кн., 2005. – 363 с.

Юнг, К.Г. Психологические типы / К.Г. Юнг ; пер. Е.И. Рузера. – М. : Алфавит, 1992. – 104 с.

Айзенк, Г.Ю. Как измерить личность / Г.Ю. Айзенк, Г. Вильсон ; пер. с англ. А. Белопольского. – М. : Когито-центр, 2000. – 281 с.

Айзенк, Г.Ю. Руководство к сокращенному варианту личностного профиля по Айзенку : [пер. с англ.] / Г.Ю. Айзенк, Г.Дж. Вильсон, К.Дж. Джексон. – М. : Когито-Центр, 1999. – 54 с.

Eysenck, S.B.G. On the dual nature of extraversion / S.B.G. Eysenck, H.J. Eysenck // British Journal of Social and Clinical Psychology. – 1963. – Т. 2. – № 1. – P. 46–55.

Анцибор, Л. Различия концептов «экстраверсия-интроверсия» в теориях личности Г. Айзенка и К.Г. Юнга / Л. Анцибор, Т. Яйленко // Revistă științifică a Universității de Stat din Moldova. – 2008. – Т. 19. – № 9. – C. 174–182.

Мишкевич, А.М. Экстраверсия в разных теориях личности / А.М. Мишкевич // Пенз. психол. вестн. – 2019. – № 1 (12). – С. 52–69. DOI: 10.17689/psy-2019.1.4

Клишина, О.С., Особенности креативности у студентов с разными показателями экстраверсии-интроверсии / О.С. Клишина, Т. М. Щеголева // Проблемы теории и практики современной психологии : материалы XVIII Всерос. науч.-практ. конф., Иркутск, 25–26 апр. 2019 г. – Иркутск : Иркут. гос. ун-т, 2019. – С. 24–27.

Кожевникова, А.И. Взаимосвязь нервно-психической устойчивости и стиля поведения в конфликте личности в юношеском возрасте / А.И. Кожевникова // Актуальные проблемы науки и техники глазами молодых ученых : материалы междунар. науч.-практ. конф., Омск, 8–9 февр. 2016 г. / СибАДИ. – Омск, 2016. – С. 630–634.

Магомедова, Г.Г. Экспериментальное исследование особенностей внимания студентов с различной личностной типологией (интроверсия-экстраверсия) : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Г.Г. Магомедова ; Моск. гос. пед. ин-т им. В.И. Ленина. – М., 1988. – 15 с.

Пикалова, О.Д., Экстраверсия и эмоциональная устойчивость студентов первого курса / О.Д. Пикалова, А.Н. Третьякова // Науч. Вестн.МГИИТ. – 2019. – № 3 (59). – С. 107–113.

Иванов, Д.Г. Влияние эмоционального стресса на обмен коллагена у людей с разными свойствами экстраверсии-интроверсии / Д.Г. Иванов, В.Г. Подковкин // Фундамент. исслед. – 2009. – № 10. – С. 10–15.

Белоус, В.В. Очерк психологии полиморфной индивидуальности / В.В. Белоус, И.В. Боязитова. – М. : КНОРУС ; Пятигорск : Пятиг. гос. лингвист. ун-т, 2016. – 157 с.

Валиуллина, Е.В. Эмпатия, нейротизм, экстраверсия / Е.В. Валиуллина // Universum: психология и образование. –2017. – № 4 (34). – С. 31–35.

Ильин, Е.П. Экстраверсия, нейротизм и сила нервной системы / Е.П. Ильин // Психофизиологические вопросы изучения личности спортсмена : сб. науч. работ. – Л. : Ленингр. гос. пед. ин-т им. А.И. Герцена, 1976. – С. 175–183.

Исмаилова, Н.И. Экстраверсия и интроверсия правополушарных и левополушарных младших школьников / Н.И. Исмаилов, И.В. Плаксина // Materials of the III international scientific conference. – Прага, 2018. – С. 11–13.

Князев, Г.Г. Экстраверсия, психотизм и чувствительность к награде: нейрофизиологические основы двух личностных конструктов / Г.Г. Князев // Психология. Журн. Высш. шк. экономики. – 2007. – Т. 4. – № 1. – С. 47–78.

Шейнов, В.П. Взаимосвязи виктимизации с экстраверсией, нейротизмом и психологическим полом / В.П. Шейнов // Рос. психол. журн. – 2019. – Т. 16. – № 2. – С. 81–102.

Зекерьяев, Р.И. Психологические особенности поведения в конфликте у людей с разными типами темперамента / Р.И. Зекерьяев, В.Г. Летючая // Заметки ученого. – 2021. – № 5–1. – С. 322–329.

Словарь психолого-педагогических понятий : справоч. пособие для студентов / авт.-сост. Т.Г. Каленникова, А.Р. Борисевич. – Минск : БГТУ, 2007. – 68 с.

Kilmann, R.H. Developing a Forced-Choice Measure of Conflict-Handling Behaviour: Theм“MODE” Instrument / R.H. Kilmann, K.W. Thomas // Educational and Psychological Measurement. – 1977. – Vol. 37. – №. 2. – P. 309–325. – Режим доступа: http://www.kilmanndiagnostics.com. – Дата доступа: 05.05.2022.

Калугина, И.Н. Стили поведения в конфликте студентов – русских и туркменов / И.Н. Калугина, М.С. Ионова // Влияние новейших технологий, СМИ, Интернета на образование, язык и культуру : материалы II Всерос. (с междунар. участием) науч.-практ. студенческой конф. – М. : Рос. экон. ун-т им. Г.В. Плеханова, 2021. – С. 193–203.

Емельянова, И.В. Связь эмоционального интеллекта и стратегии поведения в конфликте старших подростков / И.В. Емельянова, Ю.А. Кочетова // International Journal of Medicine and Psychology. – 2022. – Т. 5. – № 2. – С. 38–47.

Крючков, В.Д. Взаимосвязь показателей эмоционального интеллекта и стратегий поведения в конфликте / В.Д. Крючков // Белые цветы : сб. ст. VIII Междунар. молодеж. науч. медицин. форума. – Казань : Казан. гос. мед. ун-т, 2021. – С. 377–378.

Чиркова, В.С. Различия доминирующих стратегий поведения в конфликте у подростков и студентов / В.С. Чиркова, О.В. Махинова // Вопросы педагогики. – 2019. – № 5–1. – С. 234–237.

Шмелев, А.Г. Основы психодиагностики : учеб. пособие / под общ. ред. А.Г. Шмелева. – Ростов н/Д : Феникс, 1996. – 544 с.

Кардашина, С.В. Психометрические характеристики русскоязычной версии опросника К. Томаса – Р. Килманна (THOMAS-KILMANN CONFLICT MODE INSTRUMENT – TKI-R) / С.В. Кардашина, Н.В. Шаньгина // Пед. образование в России. – 2016. – № 11. – С. 216–228.