A COMPARATIVE STUDY OF CHINESE AND BELARUSIAN RESEARCHERS’ IDEAS ON THE PROCESS, METHODS AND FORMS OF PATRIOTISM AND CIVICISM DEVELOPMENT IN UNIVERSITY STUDENTS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The purpose of the article is to analyse and summarize Chinese and Belarusian studies addressing the problem of understanding the process, methods and forms of patriotism and civicism development in young people. According to the undertaken literature analysis, there is a terminological ambiguity regarding the conceptualization of the process of patriotism and civicism development in students. The process of patriotism and civicism development is indicated in several terminological ways as 1) as civil-patriotic upbringing; 2) as two separate areas: civil upbringing and patriotic upbringing;3) as a process of civil or civil-patriotic socialization; 4) as civil education. The literature analysis also shows that there are many similarities between China and Belarus in the understanding civic-patriotism development process. The article provides the author’s empirical data regarding Belarusian university lecturers’ understanding differences between the mentioned terms. As the authors think, the survey results may have been caused by the terminological mixup existing in the academic discourse.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
, Yanka Kupala State University of Grodno
PhD in pedagogy, associate prof.
References
成勇. 新时代高校爱国主义教育的实践路径创新. 学校党建与思想教育 = Cheng Y. Innovation of the practical path of patriotism education in colleges and universities in the new era // School Party building and ideological education. – 2022. – № 24. – P. 70–72.
温静,吴一凡. 青年爱国主义教育方法的百年演进. 思想政治教育研究 = Wen J., Wu Y. The century-old evolution of youth patriotism education methods // Research on ideological and political education. – 2023. – № 2. – P. 58–59.
吴宏政.论大中小学思政课一体化建设中的几对辩证关系.思想理论教育导刊 = Wu H. On the dialectical relations in the integration construction of ideological and political courses in primary and secondary schools // Ideological and theoretical education guide magazine. – 2021. – № 11. – P. 77–82.
Патриотическое воспитание студенческой молодежи на примере подвига белорусских медиков в годы Великой Отечественной войны: методические рекомендации / авт.-сост. С.П. Кулик, О.А. Сыродоева. – Витебск: ВГМУ, 2018. – 27 с.
Звездкин Н.М. Патриотические ценности современной белорусской молодежи: от социологического анализа к актуализации сиcтемы воспитания // Весн. Брэсц. ўн-та. Сер. 1, Філасофія. Паліталогія. Сацыялогія. – 2020. – № 1. – С. 140–147.
Сендер А.Н., Соколова Т.В. Гражданско-патриотическое воспитание студенческой молодежи в образовательном пространстве университета // Весн. Брэсц. ўн-та. Сер. 3, Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія. – 2019. – № 1. – С. 112–120.
Сендер А.Н., Соколова Т.В. Идеологическая и воспитательная работа с обучающимися Брестского государственного университета имени А. С. Пушкина в год народного единства // Весн. Брэсц. ўн-та. Сер. 1, Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія. – 2021. – № 1. – С. 126–139.
Сушко В.В. Гражданско-патриотическое воспитание молодежи на основе христианских традиций белорусского народа // Христианские ценности и межкультурное взаимодействие: сб. науч. ст. междунар. науч.-практ. конф. / Брест (29–30 окт. 2020 г.) / редкол.: Т.В. Лисовская и др. – Брест: БрГТУ, 2020. – С. 139–141.
Система патриотического воспитания студентов университета / О.М. Дорошко, Т.М. Прудко, Т.А. Бадюкова и др. – Гродно: Ламарк, 2009. – 196 с.
Казимирская И.И. Гражданское воспитание будущего педагога в эпоху глобализации // Формирование гражданина и профессионала в условиях университетского образования: сб. науч. ст. – Габрово: ЕКС–ПРЕС, 2012. – Т. 1. – С. 149–152.
Русак И.А. Теоретические аспекты формирования гражданственности у учащейся молодежи Республики Беларусь // Весн. Брэсц. ўн-та. Сер. 3, Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія. – 2020. – № 2. – С. 144–148.
Гутковская М.С. Роль идеологической работы в гражданской социализации молодежи Республики Беларусь // Сацыяльна-педагагічная работа. Сер. У дапамогу педагогу. – 2010. – № 9. – С. 10–12.
Гащенко Л.А. Методологические основания гражданско-патриотической социализации учащейся молодежи // Весн. Віцеб. дзярж. ўн-та. – 2008. – № 4(50). – С. 8–14.
Соколова А.А., Каленчук Т.В. Культура и гражданское образование: аксиологическая матрица личности // Весн. Палес. дзярж. ун-та. Сер. грамадскіх і гуманітарных навук: науч.-практ. журн. – 2019. – № 2. – С. 68–72.
Панов С.В., Пунчик В.Н. Патриотическое воспитание белорусской учащейся и студенческой молодежи: социально-педагогическое моделирование // Выш. школа. – 2021. – № 6. – С. 14–18.
Сидоркин А.М. Методы воспитания // Российская педагогическая энциклопедия: в 2 т. / редкол.: В.В. Давыдов (гл. ред.) и др. – М., 1993. – Т. 1. – С. 570.
Рожков М.И., Байбородова Л.В. Организация воспитательного процесса в школе. – М.: ВЛАДОС, 2000. – 256 с.
徐晓军, 孙权, ⻙雨欣. 高校“课程思政”建设现状及其影响因素分析——基于华中师范大学3450份调查问卷的实证 研究.江汉大学学报: 社会科学版 = Xu X., Sun Q., Wei Y. Current status and influencing factors of “curriculum ideology and politics” construction in universities: An empirical study based on 3450 questionnaires from Central China Normal University // Journal of Jianghan University: Social Science Edition. – 2022. – № 4. – P. 41.
崔欣玉. 新时代高校爱国主义教育的实践路径研究. 思想理论教育导刊 = Cui X. Research on practical pathways for patriotic education in universities in the new era // Guide Journal of Ideological and Theoretical Education. – 2021. – № 10. – P. 62–65.
赵馥洁, 段建海, 董小龙. 中华⺠族爱国主义史论. 北京:中国社会科学出版社 = Zhao F., Duan J., Dong X. Historical discourse on patriotism of the Chinese nation. – Beijing: China Social Sciences Press, 2008. – P. 80–93.
唐景莉,李石纯,韩晓萌,等.加强党对高校的领导——党的十八大以来全国高校思想政治工作述评.中国高等教育 = Strengthening party leadership over universities: A review of ideological and political work in national universities since the 18th CPC National Congress / J. Tang, S. Li, X. Han et al. // China Higher Education. – 2017. – № 19. – P. 53–55.
Захарова Э.В. К вопросу о воспитании гражданина в Республике Беларусь // Весн. Палес. дзярж. ун-та. Сер. грамадскіх і гуманітарных навук. – 2022. – № 1. – С. 33–37.
Конструктивный подход к гражданско-патриотическому воспитанию студентов Белорусского торгово-экономического университета потребительской кооперации / Т.Н. Байбардина, О.Г. Бондаренко, Л.В. Вишневецкая и др. // Потребительская кооперация. – 2022. – № 4(79). – С. 56–58.
Зайцева И.Т. Организационно-методические аспекты гражданско-патриотического воспитания студенческой молодежи в условиях высшей школы // Изв. Гомел. гос. ун-та им. Ф. Скорины. – 2011. – № 1(64). – С. 87–94.
关于经济全球化时代的爱国主义教学和研究。= Liu J. On patriotism in the era of economic globalization // Teaching and Research. – 2012. – № 4. – P. 5–15.
习近平. 习近平谈治国理政. 北京:外文出版社 = Xi J. Xi Jinping: The Governance of China. – Beijing: Foreign Languages Press., 2017. – 378 p.
Бондарь П.И. Нравственно–патриотическое воспитание молодежи Беларуси: тенденции, технологии, проблемы // Навуковы пошук у сферы сучаснай культуры і мастацтва: матэрыялы навук. канф. / Беларус. дзярж. ўн-т культуры і мастацтваў; рэд. кал.: А.А. Корбут и др. – Минск: БГУКИ, 2020. – С. 40–47.
Катович Н.К. Повышение роли детских и молодежных общественных объединений в гражданском и патриотическом воспитании школьников // Выхаванне і дадатковая адукацыя. Сер. У дапамогу педагогу. – 2011. – № 4. – С. 57–59.
Most read articles by the same author(s)
- A. KOVZUT, A. CHEKINA, THE PROFESSIONAL INITIATIVITY AS A SIGNIFICANT QUALITY OF THE PERSINALITY OF THE FUTURE TEACHER, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2019)
- A. CHEKINA, O. CHEKH, THE COURSE "EDUCATION IN THE CONTEXT OF MODERN SOCIO-ECONOMIC PROCESSES" AS A RESOURCE FOR THE DEVELOPMENT OF THE PROFESSIONAL-PEDAGOGICAL WORLDVIEW IN MASTER’S STUDENTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2023)
- K. SAADI, A. CHEKINA, PHENOMENOLOGICAL AND OPERATIONAL CHARACTERISTICS OF THE SPEECH COMPETENCE OF PRESCHOOL CHILDREN, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 2 (2023)
- A. CHEKINA, THE COHERENT-SPATIAL TECHNOLOGY OF THE DEVELOPMENT OF THE SOCIO-ECONOMIC COMPETENCE IN FUTURE EDUCATION SPECIALISTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2020)
- E. CHEKINA, L. GLAZYRINA, DESIGNING OF THE COMPLEX TOOL FOR ASSESSMENT OF THE SOCIO-ECONOMIC COMPETENCE OF SPECIALISTS OF EDUCATION E. CHEKINA, L. GLAZYRINA, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2018)
- A. CHEKINA, N. MIHAILOVA, THE PRAGMATIZATION OF EDUCATION IS THE CONCEPTUAL BASIS OF TRAINING OF SPECIALISTS OF EDUCATION, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2017)
- N. MIHAILOVA, A. CHEKINA, THE INNOVATIVE INTENTION AS THE FACTOR OF THE EFFECTIVE ECONOMICAL FOCUSED PROFESSIONAL ACTIVITY OF SPECIALISTS OF EDUCATION, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2018)
- A. CHEKINA, ORGANIZATION OF PRACTICAL TRAINING FOR FOREIGN POSTGRADUATES DOING AN ENGLISH-LANGUAGE MASTER’S PROGRAMME REMOTELY, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 13 (2022)
- A. CHEKINA, SOCIOCULTURAL PREREQUISITES OF ENHANCEMENT OF PROFESSIONAL TRAINING OF SPECIALISTS OF EDUCATION, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2016)
- H. NASSARH, A. CHEKINA, THE ESSENCE AND STRUCTURE OF THE ARABIC LANGUAGE COMPETENCE OF ISRAELI SECONDARY SCHOOL STUDENTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2024)